Pleie- og omsorgsområdet

Hovedtall samlet for pleie- og omsorgsområdet

(Beløp i 1.000 kr.)

Økonomisk oversikt for pleie- og omsorgsområdet

Økonomisk oversikt for pleie- og omsorgsområdet
Regnskap 2014 Budsjett 2014 Avvik 2014 Budsjett 2015
Fellesområde pleie og omsorg 6 444 9 449 3 005 -19 484
Glomstua omsorgssenter 91 612 85 424 -6 188 107 332
Kirkebakken omsorgssenter 83 093 69 779 -13 314 51 812
Råkhaugen omsorgssenter 32 461 31 868 -593 43 524
Bergmo omsorgssenter 74 315 70 571 -3 744 72 990
Røbekk omsorgssenter 18 186 18 418 232 1 527
Kleive omsorgssenter 39 664 37 723 -1 941 38 095
Skåla omsorgssenter 24 206 22 283 -1 923 23 366
Totalt på pleie- og omsorgsområdet 369 981 345 515 -24 466 319 162
(Beløp i 1.000 kr.)

Ressursbruk per sykehjemsplass

Utvikling antall sykehjemsplasser

Utvikling antall sykehjemsplasser
2011 2012 2013 2014
Antall sykehjemsplasser 230 246 246 246

Målekort

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -0,8 % -1,6 % -4,8 % -7,1 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 11,3 % 10,1 % 9,4 % 10,7 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,5 -
Tjenesteleverandør
- Liggedøgn - sykehus 955 - - 1 425 992

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 369 981 345 515 -24 466
2013 342 365 326 634 -15 731
2012 316 026 311 004 -5 022
2011 274 654 272 342 -2 312

​Økonomi

Pleie- og omsorgsområdet hadde et samlet merforbruk på kr. 24.467.160,-.

Tjenesteområdet er inne i en omstillingsperiode som følge av gjennomføring av helse- og omsorgsplanen. Dette har gitt økonomiske utfordringer i 2014. Videre er det klart at spesielt kommuner med sykehus har fått en stor utfordring knyttet til samhandlingsreformen. Dette har ført til økt press på korttidsplasser og tjenester i hjemmet, og har bidratt til merforbruk på området i 2014. Den spesielt store utfordringen knyttet til samhandlingsreformen, er også tydelig for de andre bykommunene med sykehus i Møre og Romsdal.


Merforbruket på institusjonsdriften var 12,9 mill. kroner og 10,5 mill. kroner på tjenester til hjemmeboende.

Institusjonsdriften fikk et merforbruk på lønnsutgifter på 12,4 mill. kroner og 3,2 mill. kroner til vikarbyrå. Samtidig er det en merinntekt på oppholdsbetaling på 4,1 mill. kroner. En av årsakene er økte lønnsutgifter knyttet til vikarpool ordning og heltidsprosjektene.

Institusjonsdriften ved Kirkebakken omsorgssenter hadde det største merforbruket med 11,7 mill. kroner. Institusjonen har tatt imot utskrivningsklare pasienter fra sykehuset, og hatt behov for bemanning ut over grunnbemanning. Det har også vært behov for større andel ansatte med kompetanse på høgskolenivå. Dette som følge av at pasienter skrives tidligere ut fra sykehuset og har behov for mer spesialisert oppfølging. Samtidig gikk utgiftene til betaling for utskrivningsklare pasienter ned sammenlignet med tidligere år, men fremdeles med et merforbruk på 0,2 mill. kroner. Av andre avvik nevnes kjøp og salg av matvarer som hadde et merforbruk med 1,3 mill. kroner.

Tjenester til hjemmeboende fikk et merforbruk på lønnsutgifter med 8,6 mill. kroner samt 1,8 mill. kroner til vikarbyrå. Årsak her er knyttet til stort press på tjenestene og derav innleie ut over grunnbemanning. Medisinsk forbruksmateriell hadde et merforbruk på 0,6 mill. kroner og kjøp av tjenester fra andre kommuner et merforbruk på 0,5 mill. kroner. Bemanningen på nattpatruljen ble utvidet i 2014 og fikk et merforbruk på 1,9 mill. kroner. Årsaken var oppstart tidligere enn budsjettert.

Ressurskrevende tjenester ved Bergmo og Glomstua ga et merforbruk på henholdsvis 1,9 og 1,5 mill. kroner. Årsak er forverring av helsetilstand til brukere, og at ett av tiltakene ikke er gitt særskilt finansiering i rammen.

Forsinket oppstart av bemannet bofellesskap på Råkhaugen bidro positivt med et mindreforbruk på 1,4 mill. kroner.

Kommunal medfinansiering fikk et merforbruk på 0,4 mill. kroner basert på siste estimat fra Helsedirektoratet. Endelig avregning kommer ikke før høsten 2015. Kommunal medfinansiering er avviklet i 2015.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Pleie og omsorg hadde i 2014 et samlet sykefravær på 10,7 pst. Sammenlignet med 2013 er dette en økning med 1,3 prosentpoeng. Det er langtidsfraværet som øker, korttidsfraværet går noe ned. Det var økning i fraværet i avdelinger tilknyttet institusjonsdrift, mens det samlet sett går noe ned i hjemmebaserte tjenester.

Det meldes om svært stort arbeidspress særlig i hjemmetjenestene, men også i korttidsinstitusjonen. De lokale AMU følger utviklingen, og det jobbes systematisk i tråd med IA-avtalen.


Medarbeidertilfredshet:

Resultat av medarbeiderundersøkelsen i 2014 viser et gjennomsnitt for pleie og omsorg på 4,4 (4,5 i 2012). Innhold i jobben, stolthet over egen arbeidsplass og samarbeid og trivsel med kolleger er med på å trekke opp, mens det er forbedringspotensialer på området faglig og personlig utvikling og lønns- og arbeidstidsordninger. Fysiske arbeidsforhold er også utfordrende i enkelte enheter. Svarprosenten i 2014 var bare 33,0 pst., en halvering fra 2012. Dette kan skyldes de store flytte- og omorganiseringsprosesser tjenesten hadde i 2014. AMU på enhetene jobber videre med resultatene.


Tjenesteleverandør

Molde kommune har utfordringer med å ta ut pasienter som er meldt utskrivningsklar fra sykehusene. Dette skyldes primært lite sirkulasjon på korttidsavdelingen ved Kirkebakken omsorgssenter. Antall liggedøgn kommunen må betale for, har likevel blitt redusert fra i fjor.

Det er ikke gjennomført brukerundersøkelser i 2014.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Gjennomføring av helse- og omsorgsplan og tilpassing av aktivitet til ramme er områdets største utfordring på kort sikt. Tjenesten avvikler i løpet av 2015 16 plasser for heldøgns omsorg i institusjon. Dette skjer samtidig som at helseforetaket reduserer antall døgnbehandlingsplasser og vrir sin tjenesteproduksjon over på dag- og poliklinisk behandling.

Samhandlingsstatistikk for perioden 2011 - 2014 viser en utvikling i helse- og omsorgstjenestene på nasjonalt nivå som understøtter målene i samhandlingsreformen. Dette viser seg i større vekst i primærhelsetjenestene, styrket medisinskfaglig kompetanse i kommunene, innføring av elektronisk meldingsutveksling for forenkling av kommunikasjon mellom helsenivå, færre liggedøgn for utskrivningsklare pasienter og økt bruk av korttidsopphold og hjemmesykepleie. Samtidig viser statistikken at antall timer per bruker av hjemmesykepleie ikke har endret seg, det samme gjelder for bruken av spesialisthelsetjenestene. Kommunen har derimot fått større utfordringer. Pasienter som skrives ut fra sykehusene er sykere enn forutsatt, antall opphold i kommunale institusjoner for utskrivningsklare pasienter har økt dramatisk og reinnleggelser for utskrivningsklare pasienter fortsetter å øke. Det nasjonale bildet understøtter den situasjonen pleie- og omsorgstjenesten i Molde kommune har i dag, og som anses som den største utfordringen i årene fremover.

For å møte denneutfordringen er det helt nødvendig å ha oppdaterte analyser og fortløpende justere dimensjoneringen av tjenesten, både med hensyn til omfang, innhold, kompetanse og økonomi. Fremskrevet demografisk utvikling viser at tallet på personer over 80 år vil være uendret fram mot 2020. I perioden fra 2020 til 2035 vil tallet på personer over 80 år bli nesten fordoblet fra 1.291 i 2020 til 2.385 i 2035.

Fagområdet står overfor betydelig utfordring hva gjelder rekruttering av personell. Dagens arbeidsstokk har høy gjennomsnittsalder, og det er stor konkurranse om ungdommen og deres yrkesvalg. I tillegg er det behov for økt kompetanse på høyskolenivå i deler av tjenesten. Arbeidet med strategisk kompetanse- og rekrutteringsplan for fremtiden blir viktig.

Det arbeides med å utarbeide helhetlig pasientforløp i kommunen og endre fokus i hjemmebaserte tjenester fra «Hva kan jeg gjøre for deg?» til «Hva er viktig for deg?». Hverdagsrehabilitering vil på sikt bidra til reduksjon i og utsettelse av behov for kommunal bistand. Innføring og oppfølging av arbeidsmetodikken krever tid og ressurser, og dette er kritiske suksessfaktorer for å lykkes.

Samarbeidsavtalen mellom helseforetakene og kommunene har til nå i hovedsak omhandlet somatiske tjenester. Fra 2016 tas pasienter innen områdene rus og psykisk helse inn i avtalen. Det ligger foreløpig ingen sentrale føringer for betaling for utskrivningsklare pasienter i denne diagnosegruppen.

KOSTRA

104 759 110 910 109 799 113 222
99 773 105 572 104 983 107 001
103 995 116 423 116 793 124 856
Netto driftsutgifter pleie og omsorg per innbygger 67 år og over, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter per innbygger 67 år og over. Selv om det er personer i alle aldre som mottar pleie- og omsorgstjenester, er hovedmålgruppen i KOSTRA 67 år og over. Det er denne målgruppen som best skal fange opp ulikheter i demografi og dermed i utgangspunktet behov for pleie- og omsorgstjenester.

Tjenestefunksjonene aktiviserings- og servicetjenester, institusjonsdrift, tjenester til hjemmeboende samt drift av institusjonslokaler inngår i indikatoren. I Molde kommune er det her utgifter til pleie og omsorg, tiltak funksjonshemmede og Molde Eiendom KF. Utgifter til medfinansieringsordningen er ikke en del av indikatoren.

Kommunen har økt utgiftene til målgruppen hvert år, og har høyere utgifter enn de grupper en sammenligner seg med. I forhold til kommunegruppe 13 skiller Molde kommune seg ut med høye utgifter til institusjonsdrift. I tillegg til å ha flere eldre, har Molde kommune en høyere sykehjemsdekning enn kommunegruppe 13. Dette er den viktigste årsaken til at Molde kommune har høyere netto driftsutgifter enn kommunegruppe 13.


886 198 955 590 981 105 1 034 896
933 723 1 002 177 1 033 248 1 062 286
976 782 1 030 855 1 020 407 1 178 602
Korrigerte brutto driftsutgifter, institusjon, per kommunal plass, konsern

Korrigerte brutto driftsutgifter per kommunale institusjonsplass viser kommunens gjennomsnittlige utgifter til egenproduksjon av institusjonsplasser. Det vil si hvor mye penger det går til å produsere én institusjonsplass i gjennomsnitt. I indikatoren inngår alle institusjonsplasser inkludert barneboliger og avlastningsboliger.

Ulike institusjonsplasser har ulikt utgiftsnivå. Noen kommuner har fremdeles aldershjemsplasser. Molde kommune har ikke aldershjemsplasser. Dette er plasser med et lavere utgiftsnivå enn sykehjemsplasser.

Diagrammet viser at Molde kommune de siste årene har ligget noe høyere enn de andre kommunene i utgiftsnivå per kommunal institusjonsplass. I 2013 gikk gjennomsnittlige utgifter per plass ned i Molde kommune. Det hadde trolig sammenheng med stort overbelegg i 2013. I 2014 var overbelegget begrenset til et minimum samtidig som kommunen gjennomførte en utgiftskrevende spesialisering og omstilling av institusjonsdriften. For 2014 havner kommunen derfor over både gjennomsnittet for kommunegruppe 13 og gjennomsnittet for landet utenom Oslo. I tillegg ble én barnebolig omdefinert fra barnevern til institusjonsdrift i 2014 (Bufetat-saken). Dette bidrog til at utgiftene per plass økte i Molde kommune i 2014.


197 133 214 853 223 077 239 448
197 963 216 140 226 365 238 314
219 815 233 663 259 768 288 209
Korrigerte brutto driftsutgifter per mottaker av hjemmetjenester

Korrigerte brutto driftsutgifter per mottaker av hjemmetjenester viser gjennomsnittlige utgifter til egenproduksjon av hjemmetjenestene. Det vil si hvor mye penger det går til å produsere hjemmetjenester per mottaker. Det er i utgangspunktet to faktorer som vil påvirke indikatoren. For det første vil gjennomsnittlig pleiebehov og type tjenestetilbud til hjemmetjenestemottakere påvirke indikatoren. Videre vil effektiviteten i tjenesteproduksjonen påvirke indikatoren.

Etter en forholdsvis moderat økning fra 2011 til 2012 har Molde kommune nærmest fordoblet økningen i 2013 og 2014. Molde kommune har de fleste årene vesentlig høyere utgifter per mottaker enn hos sammenligningsgruppene. Styrket bemanning i nattpatruljen, etablering av døgnbemannet bofellesskap, samt ressurskrevende tjenestemottakere med behov for heldøgnsbemanning kan forklare noe av utgiftsøkningen i 2014.

Molde kommune mottar statlig tilskudd for ressurskrevende tjenester, men dette påvirker ikke denne indikatoren.

Nøkkeltall institusjoner eldre og funksjonshemmede, konsern

Nøkkeltall institusjoner eldre og funksjonshemmede, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet utenom Oslo
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Prioritering
Plasser i institusjon i pst. av mottakere av pleie- og omsorgstjenester 22,2 23,5 22,6 16,9 17,0 17,1 18,0 17,9 17,8
Dekningsgrader
Plasser i institusjon i pst. av innbyggere 80 år og over 19,1 20,9 19,3 16,6 16,7 16,8 18,5 18,5 18,4
Andel innbyggere 67 år og over som er beboere på institusjon, i pst. 6,4 6,1 5,9 5,1 4,8 4,6 5,6 5,3 5,1
Andre nøkkeltall
Andel plasser i skjermet enhet for personer med demens, i pst. 13,8 13,0 16,8 23,4 23,4 25,1 23,4 23,9 24,5
Andel plasser avsatt til rehabilitering/habilitering, i pst. 3,3 3,1 3,2 6,2 7,5 6,4 5,8 7,9 7,6
Brukerbetaling i institusjon i forhold til korrigerte brutto driftsutgifter, i pst. 11,9 13,6 12,5 13,5 13,6 13,5 13,8 14,0 13,7

Nøkkeltall hjemmetjenesten, konsern

Nøkkeltall hjemmetjenesten, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet utenom Oslo
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Dekningsgrad
Mottakere av hjemmetjenester, per 1.000 innbyggere 80 år og over 306 303 285 323 321 314 340 339 333
Produktivitets-/enhetskostnader
Brukerbetaling, praktisk bistand, i pst. av korrigerte brutto driftsutgifter 0,6 0,6 0,5 1,2 1,3 1,2 1,4 1,4 1,3
Andel hjemmeboende med høy timeinnsats 9,0 9,9 10,7 6,3 6,8 6,9 6,3 6,6 6,8
Andel hjemmetj.mottakere med omfattende bistandsbehov, 67 år og over 6,3 7,3 8,4 12,8 13,2 13,5 12,1 12,5 13,0

Andre nøkkeltall

Andre nøkkeltall

Andre nøkkeltall
2011 2012 2013 2014
Antall 80 år og over 1 252 1 264 1 266 1 436
Mottakere av hjemmehjelp totalt / 80 år og over 366/234 378/242 385/239 384/234
Gjennomsnittlig tildelte timer hjemmehjelp per uke 0,9 1,1 1,0 0.9
Antall brukere av hjemmesykepleie totalt, 80 år og over 874/517 883/522 892/520 875/503
Gjennomsnittlig tildelte timer hjemmesykepleie per uke 4,8 6,0 5,8 4,4
Matombringing antall porsjoner 42 080 44 840 46 399 42 966
Mottakere av trygghetsalarm 498 536 644 600
Timer tildelt omsorgslønn/antall mottakere 8 414/29 6 885/32 7 293/32 7 936/32
Dagplasser per dag/brukere per år 60/- 60/196 58/148 58/163
Dagplasser for personer med demenssykdom/antall brukere 15/- 15/53 15/56 15/50
Antall omsorgsboliger med utpekingsrett (Molde Eiendom KF og MOBO) 188 188 188 188
Antall trygdeboliger / andre boliger med utpekingsrett 66/11 66/11 66/11 66/16
Mottakere av ressurskrevende tjenester under 67 år 14 11 16 12
Mottakere av ressurskrevende tjenester over 67 år 4 6 4 5
Utlånte hjelpemidler fra kommunens lager 2 631 2 379 2 407 2387
Utlån/innlevering fra hjelpemiddelsentralen Ålesund 3 976 / 1 609 3 698 / 1 548 3 612 / 2 630 3 460 / 1 814
Antall sykehjem 6 7 7 7
Antall sykehjemsplasser 230 230/246 246 246
Enerom i pst. 95,2 95,2 87,7 89,8
Mottatte søknader fast plass i sykehjem 121 158 154 132
Vedtak faste plasser i sykehjem 82 77 118 119
Antall avslag sykehjemsplass 28 34 36 31

Om enheten

Pleie og omsorg yter tjenester i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven, herunder dagtilbud, praktisk bistand, hjemmesykepleie og heldøgns omsorg i institusjon. Tjenesten er inndelt i 7 geografiske omsorgsdistrikt med varierende tjenestetilbud. Hvert omsorgsdistrikt ledes av distriktsleder.