Tiltak funksjonshemmede

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -1,3 % 0,2 % -0,2 % -2,6 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 15,5 % 15,3 % 12,5 % 10,4 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,6 - 4,6
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - 4,2 - -
- Andel uønsket deltid 0,0 % - - 9,0 % 10,0 %
- Andel formell utdanning 99,0 % - - 64,3 % 63,0 %

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 150 728 146 899 -3 829
2013 134 517 134 234 -283
2012 123 296 123 527 231
2011 113 094 111 686 -1 408

​Økonomi

Enheten hadde et merforbruk på kr. 3.829.414,-.

Det vesentligste av merforbruket er på lønnsutgifter inkludert refusjoner tilsvarende 4,8 mill. kroner. Årsaken til det store merforbruket er i hovedsak knyttet til etablering av seks nye brukere.

Av positive avvik hadde enheten merinntekt på salg av diverse varer fra dagsenterdriften tilsvarende 0,4 mill. kroner.

Enheten har gjennom året ført en stram økonomistyring for å redusere merforbruket.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Fraværet er vesentlig forbedret siden 2013. Det er noe variasjon i de enkelte driftsenhetene, og fortsatt er langtidsfraværet hovedutfordringen. Fraværet følges opp kontinuerlig, blant annet gjennom fokus på mønsterfravær, fravær under ferieavvikling og oppfølging/grenser overfor ansatte med kroniske plager. Det er fortsatt fokus på helsekrav ved tilsettinger og det er god oppfølging i prøvetiden. Forøvrig har enheten hatt effekt av alternative arbeidstidsordninger i enkelte driftsenheter. Enheten samarbeider med andre aktører i dette arbeidet, og deltar i programmet «Sammen om en bedre kommune».


Medarbeidertilfredshet:

Resultatet fra medarbeiderundersøkelsen viser i all hovedsak trivsel og godt arbeidsmiljø. Resultatene fra driftsenhetene varierer mellom 5,2 og 4,1. Best resultat oppnås på innhold i jobben (5,0) og stolthet over egen arbeidsplass(4,9). Dårligst skår gis på fysiske arbeidsforhold (4,2) og systemer for lønns- og arbeidstidsordninger (4,2). Hver driftsenhet og AMU arbeider videre med resultatene fra medarbeiderundersøkelsen.


Tjenesteleverandør

Det har ikke vært gjennomført brukerundersøkelse i 2014.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Det er fortsatt stor pågang etter de tjenester som enheten forvalter. Dette utfordrer økonomien og tilgangen til egnede kommunale boliger. Det registreres større pågang fra brukere med andre diagnoser og utfordringer enn utviklingshemming. Det setter krav til annen kompetanse enn det som primært har vært enhetens fagområde.

Renovering av Enen dagsenter er forskjøvet i økonomiplanen. Det er utfordrende for den daglige driften.

Ellers så må det fortsatt være sterkt fokus på fraværsarbeidet og investering fra den enkelte medarbeider i arbeidsfellesskapet.

Arbeidet med gode rutiner med tanke på bruk av tvang og makt mot enkeltmennesker med utviklingshemming, må fortsatt ha sterkt fokus slik at den enkeltes rettsikkerhet ivaretas. Alternative tiltak i stedet for tvangsbruk må ha fokus og den enkelte medarbeiders kompetanse på området må ivaretas og styrkes på en så god måte som mulig.

Andre nøkkeltall

Nøkkeltall

Nøkkeltall
2011 2012 2013 2014
Brukere botjenesten 58 59 64 71
Barneboliger 3 3 3 3
Avlastningsplasser 6 6 6 6
Antall brukere av avlastningstjenesten 21 16 14 20
Antall brukere med privat avlastning 17 23 21 22
Antall døgn privat avlastning 300 400 504 523
Antall brukere med dagsentertilbud 52 50 52 56
Brukerstyrt personlig assistanse 5 5 5 5
Antall timer brukerstyrt personlig assistanse 17 213 18 977 15 274 21 606
Vedtak støttekontakt 60 66 82 68
Utbetalte timer støttekontakt 6 780 7 458 15 276 10 983
Vedtak omsorgslønn 47 48 50 46
Utbetalte timer omsorgslønn 14 472 12 834 8 640 12 047
Antall forebyggende tiltak 0 3 1 2
Antall ressurskrevende tjenester 29 30 35 34
Antall vedtak (tiltak) i forhold til tvang og makt 31 43 42 34
Antall dispensasjoner fra Fylkesmannen 130 90 116 127
Antall samlokaliserte boliger 7 7 8 8
Antall utviklingshemmede under 16 år 17 14 15 16
Antall utviklingshemmede over 16 år 73 75 77 78
Antall brukere med andre diagnoser 42 46 60 65
Antall brukere i alt 132 135 152 159

Om enheten

Tiltak funksjonshemmede yter følgende tjenester:

Botjenesten

Tjenesten yter omsorg, opplæring og praktisk bistand til voksne utviklingshemmede. Totalt 71 personer mottar tjenester i eget hjem.

Avlastningstjenesten

Tjenesten ytes til personer som bor i foreldrehjemmet og skal primært være et tilbud til pårørende med en vesentlig omsorgsbyrde. Det er 6 døgnplasser i driftsenheten. 20 personer benyttet tilbudet i 2014. Avlastningstjenesten er nå etablert i tidligere Røbekk omsorgssenter.

Barneboliger

Det gis heldøgnstilbud til 3 barn.

Enen dagsenter

Enen dagsenter har gitt tilbud til 55 voksne utviklingshemmede. Tilbudet er individuelt tilrettelagt. Det drives ulike former for produksjon som vaskeri, bakeri, montasjearbeid og produksjon av tennbriketter og håndarbeidsprodukter.

Andre tiltak

Tjenester som omsorgslønn, privat avlastning og støttekontakt ligger også til enheten. Brukerstyrt personlig assistanse ytes til 5 brukere. Det gis også tjenester til 65 brukere som har andre diagnoser enn utviklingshemming.