Tiltak funksjonshemmede
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -1,3 % | 0,2 % | -0,2 % | -2,6 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 15,5 % | 15,3 % | 12,5 % | 10,4 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,6 | - | 4,6 |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | - | 4,2 | - | - |
- Andel uønsket deltid | 0,0 % | - | - | 9,0 % | 10,0 % |
- Andel formell utdanning | 99,0 % | - | - | 64,3 % | 63,0 % |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 150 728 | 146 899 | -3 829 |
2013 | 134 517 | 134 234 | -283 |
2012 | 123 296 | 123 527 | 231 |
2011 | 113 094 | 111 686 | -1 408 |
Økonomi
Enheten hadde et merforbruk på kr. 3.829.414,-.
Det vesentligste av merforbruket er på lønnsutgifter inkludert refusjoner tilsvarende 4,8 mill. kroner. Årsaken til det store merforbruket er i hovedsak knyttet til etablering av seks nye brukere.
Av positive avvik hadde enheten merinntekt på salg av diverse varer fra dagsenterdriften tilsvarende 0,4 mill. kroner.
Enheten har gjennom året ført en stram økonomistyring for å redusere merforbruket.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Fraværet er vesentlig forbedret siden 2013. Det er noe variasjon i de enkelte driftsenhetene, og fortsatt er langtidsfraværet hovedutfordringen. Fraværet følges opp kontinuerlig, blant annet gjennom fokus på mønsterfravær, fravær under ferieavvikling og oppfølging/grenser overfor ansatte med kroniske plager. Det er fortsatt fokus på helsekrav ved tilsettinger og det er god oppfølging i prøvetiden. Forøvrig har enheten hatt effekt av alternative arbeidstidsordninger i enkelte driftsenheter. Enheten samarbeider med andre aktører i dette arbeidet, og deltar i programmet «Sammen om en bedre kommune».
Medarbeidertilfredshet:
Resultatet fra medarbeiderundersøkelsen viser i all hovedsak trivsel og godt arbeidsmiljø. Resultatene fra driftsenhetene varierer mellom 5,2 og 4,1. Best resultat oppnås på innhold i jobben (5,0) og stolthet over egen arbeidsplass(4,9). Dårligst skår gis på fysiske arbeidsforhold (4,2) og systemer for lønns- og arbeidstidsordninger (4,2). Hver driftsenhet og AMU arbeider videre med resultatene fra medarbeiderundersøkelsen.
Tjenesteleverandør
Det har ikke vært gjennomført brukerundersøkelse i 2014.
Fremtidige utfordringer
Det er fortsatt stor pågang etter de tjenester som enheten forvalter. Dette utfordrer økonomien og tilgangen til egnede kommunale boliger. Det registreres større pågang fra brukere med andre diagnoser og utfordringer enn utviklingshemming. Det setter krav til annen kompetanse enn det som primært har vært enhetens fagområde.
Renovering av Enen dagsenter er forskjøvet i økonomiplanen. Det er utfordrende for den daglige driften.
Ellers så må det fortsatt være sterkt fokus på fraværsarbeidet og investering fra den enkelte medarbeider i arbeidsfellesskapet.
Arbeidet med gode rutiner med tanke på bruk av tvang og makt mot enkeltmennesker med utviklingshemming, må fortsatt ha sterkt fokus slik at den enkeltes rettsikkerhet ivaretas. Alternative tiltak i stedet for tvangsbruk må ha fokus og den enkelte medarbeiders kompetanse på området må ivaretas og styrkes på en så god måte som mulig.
Andre nøkkeltall
Nøkkeltall
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Brukere botjenesten | 58 | 59 | 64 | 71 |
Barneboliger | 3 | 3 | 3 | 3 |
Avlastningsplasser | 6 | 6 | 6 | 6 |
Antall brukere av avlastningstjenesten | 21 | 16 | 14 | 20 |
Antall brukere med privat avlastning | 17 | 23 | 21 | 22 |
Antall døgn privat avlastning | 300 | 400 | 504 | 523 |
Antall brukere med dagsentertilbud | 52 | 50 | 52 | 56 |
Brukerstyrt personlig assistanse | 5 | 5 | 5 | 5 |
Antall timer brukerstyrt personlig assistanse | 17 213 | 18 977 | 15 274 | 21 606 |
Vedtak støttekontakt | 60 | 66 | 82 | 68 |
Utbetalte timer støttekontakt | 6 780 | 7 458 | 15 276 | 10 983 |
Vedtak omsorgslønn | 47 | 48 | 50 | 46 |
Utbetalte timer omsorgslønn | 14 472 | 12 834 | 8 640 | 12 047 |
Antall forebyggende tiltak | 0 | 3 | 1 | 2 |
Antall ressurskrevende tjenester | 29 | 30 | 35 | 34 |
Antall vedtak (tiltak) i forhold til tvang og makt | 31 | 43 | 42 | 34 |
Antall dispensasjoner fra Fylkesmannen | 130 | 90 | 116 | 127 |
Antall samlokaliserte boliger | 7 | 7 | 8 | 8 |
Antall utviklingshemmede under 16 år | 17 | 14 | 15 | 16 |
Antall utviklingshemmede over 16 år | 73 | 75 | 77 | 78 |
Antall brukere med andre diagnoser | 42 | 46 | 60 | 65 |
Antall brukere i alt | 132 | 135 | 152 | 159 |
Om enheten
Tiltak funksjonshemmede yter følgende tjenester:
Botjenesten
Tjenesten yter omsorg, opplæring og praktisk bistand til voksne utviklingshemmede. Totalt 71 personer mottar tjenester i eget hjem.
Avlastningstjenesten
Tjenesten ytes til personer som bor i foreldrehjemmet og skal primært være et tilbud til pårørende med en vesentlig omsorgsbyrde. Det er 6 døgnplasser i driftsenheten. 20 personer benyttet tilbudet i 2014. Avlastningstjenesten er nå etablert i tidligere Røbekk omsorgssenter.
Barneboliger
Det gis heldøgnstilbud til 3 barn.
Enen dagsenter
Enen dagsenter har gitt tilbud til 55 voksne utviklingshemmede. Tilbudet er individuelt tilrettelagt. Det drives ulike former for produksjon som vaskeri, bakeri, montasjearbeid og produksjon av tennbriketter og håndarbeidsprodukter.
Andre tiltak
Tjenester som omsorgslønn, privat avlastning og støttekontakt ligger også til enheten. Brukerstyrt personlig assistanse ytes til 5 brukere. Det gis også tjenester til 65 brukere som har andre diagnoser enn utviklingshemming.