Drifts- og forvaltningsavdelingen med rådmannen og politisk nivå

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -0,1 % -7,6 % -2,5 % 4,8 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 3,7 % 5,5 % 5,4 % 4,6 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,7 - 4,7
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - - 4,7 -
- Liggedøgn - sykehus 38 - - 1 425 992

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 40 717 42 780 2 063
2013 38 811 37 853 -958
2012 44 867 41 705 -3 162
2011 30 572 30 549 -23

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr. 2.063.268,-.

Interkommunalt samarbeid på IKT-området ble satt i drift og eget ansvarsområde for digitalisering ble opprettet. Det var ikke full drift i ROR-IKT før et stykke ut i 2014, og det tar tid å gjennomføre IKT-prosjekter. Mindreforbruket knyttet til IKT var på til sammen 3,2 mill. kroner.

Fra 2014 er kontrollutvalgssekretariatet blitt et formelt interkommunalt samarbeid. Molde kommunes tilskudd var ca. 0,4 mill. kroner større enn bevilget ramme.

Tildelt ressurs knyttet til gjennomgang av PLO ble ikke benyttet og gav mindreforbruk på 0,3 mill. kroner.

Den øvrige driften av avdelingen har vært gjennom organisatoriske endringer, og er økonomisk presset. Det arbeides hardt med å tilpasse driftsnivået til tilgjengelige ressurser. Digitalisering av prosesser har veiet opp for noe.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Sykefraværet var relativt lavt i avdelingen. Det blir jevnlig arbeidet med å opprettholde et godt arbeidsmiljø. De ansatte har håndtert en utfordrende situasjon med stor omstilling på en god måte.

Medarbeidertilfredshet:

Gjennomsnittlig medarbeidertilfredshet var 4,7 for avdelingen.

Det arbeides seksjonsvis systematisk med oppfølging av undersøkelsen, for å forbedre enkelt områder.


Tjenesteleverandør

Det ble gjennomført stabsundersøkelse i 2013. Den bekrefter kapasitetsutfordringer i enkelte seksjoner. Det er utført justeringer på tjenestene der det har vært mulig. Noen av tilbakemeldingene krever tiltak på lengre sikt.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Avdelingen arbeider aktivt for å bidra til at Molde kommune samlet sett skal bli en enda mer effektiv kommune som kan yte bedre og mer tjenester for ressursene, til beste for brukerne.

Det betyr at avdelingen, sammen med de andre stabsavdelingene, kontinuerlig søker etter prosesser som kan forbedres og effektiviseres.

Utfordringen blir å opprettholde eller bedre kvalitet og omfang på tjenester som ytes, med færre ressurser. Det blir også utfordrende å håndtere omstillingsprosesser i organisasjonen.

I kommende år blir det viktig at kommunene samarbeider godt om å bidra til at ROR-IKT blir en organisasjon som kan betjene kommunene på en god måte i arbeidet med effektivisering ved digitalisering.

KOSTRA

3 459 3 606 3 621 3 810
2 887 3 030 3 030 3 222
3 040 3 327 2 833 2 760
Netto driftsutgifter administrasjon per innbygger, konsern

Indikatoren viser hvor mye av de frie inntektene som blir brukt til administrasjon per innbygger. I indikatoren inngår administrativ ledelse, stab- og støttefunksjoner, forvaltningsutgifter til eiendomsforvaltning og administrasjonslokaler.

Molde kommune benytter vesentlig mindre enn landsgjennomsnittet. Dette er naturlig ut fra at Molde kommune er en relativt stor kommune og dermed har stordriftsfordeler og flere personer å fordele utgifter til administrasjon på.

De siste to årene har også Molde kommune lavere utgifter enn kommunegruppe 13. Med tanke på at Molde kommune er en relativt liten kommune i kommunegruppe 13, indikerer dette at Molde kommune benytter mindre eller prioriterer administrasjon lavere enn gjennomsnittet for kommunegruppe 13.

Studier har vist at kommuner tolker og definerer administrasjon ulikt i KOSTRA. Det innebærer at tallene ikke er direkte sammenlignbare mellom alle kommuner og er beheftet med noe usikkerhet. Molde kommune hadde en gjennomgang av denne indikatoren i 2011, men vil ha en ny gjennomgang av enkeltelement på nytt. Det er spesielt administrasjonslokaler Molde kommuner ligger lavt, og årsakene til dette vil bli undersøkt nærmere.

406 378 401 367
266 237 263 237
335 298 306 232
Brutto driftsutgifter til politisk styring per innbygger, konsern

Indikatoren viser brutto driftsutgifter, eller totale utgifter til politisk styring per innbygger. Folketallet vil påvirke denne indikatoren. Alle kommuner må ha et minimum av utgifter til politisk aktivitet og disse utgiftene øker ikke proporsjonalt med antall innbyggere. Gjennomsnittlig folketall i kommunegruppe 13 er knappe 40.000. For landet er gjennomsnittlig kommunestørrelse drøye 10.000 innbyggere. Dette tilsier at Molde kommunes utgifter til politisk styring per innbygger, skal være høyere enn kommunegruppe 13 og lavere enn landsgjennomsnittet. Dette samsvarer med grafen foruten i 2014. En av årsakene til at Molde kommune kommer ned på nivå med kommunegruppe 13 i 2014 er nedbemanning og midlertidige vakanser i politisk sekretariat.

Om enheten

Rådmannen

Rådmannen er bindeleddet mellom administrasjonen og de politiske organer.

Rådmannen har rollen som den sentrale premissleverandør til politikerne, samt at han er ansvarlig for at politiske vedtak blir iverksatt.

Rådmannsfunksjonen utøves i Molde kommune gjennom rådmannsteamet, som i tillegg til rådmannen består av kommunalsjefene for drift og forvaltning og plan og utvikling.

Drifts- og forvaltningsavdelingen

Avdelingen har sentrale oppgaver med kontroll, kvalitetssikring, utredning og oppfølging av kommunens drift og tjenesteproduksjon. Drifts- og forvaltningsavdelingen, rådmannen og den politiske aktivitet utgjør ett samlet rapporteringsområde.

Følgende virksomheter og funksjoner er i avdelingen

  • politisk sekretariat
  • dokumentsenter/hovedarkiv
  • innkjøpsforvaltning
  • bestillerfunksjon for IKT-tjenester
  • koordineringsfunksjon for digitalisering
  • kontor for tildeling og koordinering
  • kommuneadvokaten