Helsetjenesten

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 0,0 % 0,7 % 0,2 % 1,6 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 7,2 % 5,4 % 4,9 % 5,1 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,7 - 4,5
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - - 4,8 -

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 61 057 62 061 1 004
2013 58 603 58 693 90
2012 39 236 39 518 282
2011 37 403 37 403 -

​Økonomi

Helsetjenesten hadde et mindreforbruk på kr. 1.003.788,-.

Avviket er fordelt over flere tjenester, men i hovedsak skyldes det at tilskuddet til døgnpost for øyeblikkelig hjelp ikke er benyttet fullt ut fordi tilbudet startet opp sent i 2014. Andre årsaker er bruk av fond som helsetjenesten har hatt stående over flere år, tilskudd til prosjekt som har bidratt i den daglige driften og vakanser.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Helsetjenesten har et samlet sykefravær på 5,1 pst. mot 4,9pst. i 2013. Fraværet varierer innenfor de enkelte virksomhetene og det jobbes kontinuerlig for å holde fraværet på et akseptabelt nivå.


Medarbeidertilfredshet:

Medarbeiderundersøkelsen viste at helsetjenesten ligger på 4,5, det samme som gjennomsnittet i Molde kommune. De områdene enheten skårer lavest på er overordnet ledelse (3,5) og fysiske arbeidsforhold (3,9). Høyeste verdier er på samarbeid og trivsel med kollegene (5,1) og innhold i jobben (5,1).


Tjenesteleverandør

Det er ikke gjennomført brukerundersøkelser i 2014.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Tjenesteproduksjonen i helsetjenesten har til dels stor betydning på behovet for tjenester fra andre kommunale enheter. Samhandlingsreformen har forsterket denne effekten. Dessverre har den økonomiske situasjonen ikke gjort det mulig å styrke enhetens arbeid med forebygging og rehabilitering. Konsekvensen av dette blir at kommunen får et økt behov for reparerende og pleiende tjenester. Sykehusene forventer bedre oppfølging etter behandling og rehabilitering. Manglende kapasitet til forebygging og rehabilitering vil gi økt press for pleie- og omsorgstjenestene. Det er videre viktig at de nyetablerte plassen til øyeblikkelig hjelp blir benyttet på en god måte i årene fremover.

Helsestasjon og skolehelsetjenesten har blitt styrket i 2014 og 2015. Til tross for dette er tjenestene lavere enn anbefalt norm. Liggetiden for barselkvinner er redusert på sykehuset med den konsekvens at jordmor har fått økte oppgaver utover tilgjengelig kapasitet.

I 2015 vil fastlegekapasiteten øke med én fastlege. I Molde benyttes vel to legeårsverk og tre fysioterapiårsverk til å betjene innbyggere fra andre kommuner. Det finnes kun oppgjørsordning mellom kommuner for fastleger. Utgiftene til fysioterapi må Molde kommune dekke i sin helhet selv.

Innen PPT er det stort trykk på individsaker og spesialundervisning og forventninger om økt innsats på systemarbeid som enheten har et problem med å gjennomføre.

Innen rask psykisk helsehjelp er det en utfordring å videreføre kompetansen og kapasiteten når prosjektet avsluttes i 2016.

Samhandlingsreformen legger vekt på forebygging for å redusere behandlingsbehovet. Enheten må derfor prioritere forebyggende tiltak. Molde kommune skal utvikle et lærings- og mestringstilbud som kan legges til frisklivsentralen.

KOSTRA

1 398 1 460 1 512 1 612
1 194 1 219 1 286 1 361
1 199 1 356 1 626 1 637
Netto driftsutgifter til diagnose, behandling og rehabilitering per innbygger, konsern

Som diagrammet viser har Molde kommune i hele perioden høyere netto driftsutgifter enn kommunegruppe 13. Sammenlignet med landet utenom Oslo, har kommunen ligget på et lavere nivå, men de to siste årene kommer en også her ut på et høyere nivå.

Kommunens utgifter til psykiatrisk rehabiliteringsteam ble fra 2013 flyttet til denne tjenestefunksjonen og forklarer deler av økningen. Dette tjenestetilbudet har også den største økningen innenfor tjenesteområdet i 2014. I tillegg bidro helårsvirkning for oppstart av rehabiliteringsplasser på Råkhaugen/Kirkebakken, samt økte utgifter til legeavtaler til økningen i 2013. Netto driftsutgifter i Molde kommune var i 2014 på nivå med året før. Det betyr at Molde kommune nå er på nivå med landet utenom Oslo og at avstanden ned til kommunegruppe 13 er redusert.

For Molde kommune påvirker brukere fra nabokommunene denne indikatoren noe. Dersom det hadde vært kompensasjonsordninger for alle tjenestene innfor tjenesteområdet, ville Molde kommune hatt noe lavere netto driftsutgifter enn landet utenom Oslo. Hvordan dette ville slått ut i forhold til kommunegruppe 13 er ikke mulig å anslå. Det er trolig flere regionsenterkommuner i kommunegruppe 13 som, på lik linje med Molde kommune, har brukere fra nabokommunene innenfor dette tjenesteområdet.

Utvalgte nøkkeltall, konsern

Utvalgte nøkkeltall, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet utenom Oslo
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Netto driftsutgifter i pst. av samlede netto driftsutgifter 4,7 4,8 4,7 4,0 4,0 4,1 4,3 4,3 4,4
Legeårsverk per 10.000 innbyggere, kommunehelsetjenesten 9,9 10,5 10,2 9,3 9,6 9,6 10,0 10,2 10,3
Fysioterapiårsverk per 10.000 innbyggere, kommunehelsetjenesten 9,9 10,0 10,3 8,6 8,7 8,6 8,8 8,9 8,9
Legetimer per uke per beboer i sykehjem 0,30 0,36 0,39 0,48 0,54 0,57 0,43 0,47 0,51
Fysioterapitimer per uke per beboer i sykehjem 0,30 0,28 0,33 0,37 0,38 0,38 0,33 0,37 0,37

Andre nøkkeltall

Forebyggende helsetiltak (FHT)

Forebyggende helsetiltak (FHT)
Svangerskapsomsorg Helsestasjon Skolehelsetjenesten Helsestasjon for ungdom
2013 2014 2013 2014 2013 2014 2013 2014
Konsultasjoner/kontakter 1 647 2 012 4 365 4 903 4 893 5 771 1 791 1 849
Ekstra konsultasjoner 149 231 885 938 1 139 952 - -
Hjemmebesøk - - 217 266 - - - -
Telefonkontakter 261 391 749 834 550 462 205 254
Samarbeidsmøter/ansvarsgruppe - - 15 15 - - 4 10
Født i Molde - - 300 291 - - - -
Nye gravide i Molde 289 281 - - - - - -
Laboratorie og prøvesvar - - - - - - 143 379

Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT)

Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT)
2011 2012 2013 2014
Tale/språkvansker 124 159 149 166
Spesifikke lærevansker 305 305 279 246
Generelle lærevansker 107 125 146 140
Psykososiale vansker 240 256 273 281
Oppmerksomhetssvikt/ADD 152 160 142 133
Annet, medisinske problem, bevegelseshemming/motoriske vansker 164 163 206 115
Sum 1092 1168 1195 1081
Nyhenviste saker 312 319 219 249

Om enheten

Helsetjenesten består av følgende virksomheter.

  • Legetjenesten, herunder legevakt for Eide, Fræna, Nesset og Molde kommuner, øyeblikkelig hjelp døgnpost, legekontor og tilsynsleger.
  • Ergoterapi, fysioterapi og somatisk rehabiliteringsteam, herunder private fysikalske institutt, kommunalt ansatt personell og frisklivssentralen.
  • Helsestasjon og skolehelsetjenesten, herunder jordmortjeneste og helsestasjon for ungdom.
  • Pedagogisk psykologisk tjenestekontor, herunder tjenester til Aukra, Midsund og Molde kommuner.
  • Forebyggende tjenester og miljørettet helsevern, herunder folkehelsekoordinator, hygieneingeniør, kommuneoverlege og reisevaksinasjon.
  • Psykisk helse, herunder rehabiliteringsteam, prosjektet rask psykisk helsehjelp, psykolog miljøarbeidertjeneste, VIP-program i videregående skoler, samarbeid med Høgskolen i Molde og samarbeid med øvrige ROR-kommuner.
  • I 2014 åpnet en øyeblikkelig hjelp døgnpost ved Kirkebakken helsehus, samlokalisert med legevakta og legesenter. Posten har fire sengerom og tar inn pasienter med en forventet liggetid på inntil tre døgn som ellers ville bli lagt inn på sykehuset. I 2015 vil Eide og Aukra kommuner også bli med i samarbeidet. Tilbudet er fullfinansiert fra staten.