Drifts- og forvaltningsavdelingen med rådmannen og politisk nivå
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -0,1 % | -7,6 % | -2,5 % | 4,8 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 3,7 % | 5,5 % | 5,4 % | 4,6 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,7 | - | 4,7 |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | - | - | 4,7 | - |
- Liggedøgn - sykehus | 38 | - | - | 1 425 | 992 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 40 717 | 42 780 | 2 063 |
2013 | 38 811 | 37 853 | -958 |
2012 | 44 867 | 41 705 | -3 162 |
2011 | 30 572 | 30 549 | -23 |
Økonomi
Enheten hadde et mindreforbruk på kr. 2.063.268,-.
Interkommunalt samarbeid på IKT-området ble satt i drift og eget ansvarsområde for digitalisering ble opprettet. Det var ikke full drift i ROR-IKT før et stykke ut i 2014, og det tar tid å gjennomføre IKT-prosjekter. Mindreforbruket knyttet til IKT var på til sammen 3,2 mill. kroner.
Fra 2014 er kontrollutvalgssekretariatet blitt et formelt interkommunalt samarbeid. Molde kommunes tilskudd var ca. 0,4 mill. kroner større enn bevilget ramme.
Tildelt ressurs knyttet til gjennomgang av PLO ble ikke benyttet og gav mindreforbruk på 0,3 mill. kroner.
Den øvrige driften av avdelingen har vært gjennom organisatoriske endringer, og er økonomisk presset. Det arbeides hardt med å tilpasse driftsnivået til tilgjengelige ressurser. Digitalisering av prosesser har veiet opp for noe.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Sykefraværet var relativt lavt i avdelingen. Det blir jevnlig arbeidet med å opprettholde et godt arbeidsmiljø. De ansatte har håndtert en utfordrende situasjon med stor omstilling på en god måte.
Medarbeidertilfredshet:
Gjennomsnittlig medarbeidertilfredshet var 4,7 for avdelingen.
Det arbeides seksjonsvis systematisk med oppfølging av undersøkelsen, for å forbedre enkelt områder.
Tjenesteleverandør
Det ble gjennomført stabsundersøkelse i 2013. Den bekrefter kapasitetsutfordringer i enkelte seksjoner. Det er utført justeringer på tjenestene der det har vært mulig. Noen av tilbakemeldingene krever tiltak på lengre sikt.
Fremtidige utfordringer
Avdelingen arbeider aktivt for å bidra til at Molde kommune samlet sett skal bli en enda mer effektiv kommune som kan yte bedre og mer tjenester for ressursene, til beste for brukerne.
Det betyr at avdelingen, sammen med de andre stabsavdelingene, kontinuerlig søker etter prosesser som kan forbedres og effektiviseres.
Utfordringen blir å opprettholde eller bedre kvalitet og omfang på tjenester som ytes, med færre ressurser. Det blir også utfordrende å håndtere omstillingsprosesser i organisasjonen.
I kommende år blir det viktig at kommunene samarbeider godt om å bidra til at ROR-IKT blir en organisasjon som kan betjene kommunene på en god måte i arbeidet med effektivisering ved digitalisering.
Om enheten
Rådmannen
Rådmannen er bindeleddet mellom administrasjonen og de politiske organer.
Rådmannen har rollen som den sentrale premissleverandør til politikerne, samt at han er ansvarlig for at politiske vedtak blir iverksatt.
Rådmannsfunksjonen utøves i Molde kommune gjennom rådmannsteamet, som i tillegg til rådmannen består av kommunalsjefene for drift og forvaltning og plan og utvikling.
Drifts- og forvaltningsavdelingen
Avdelingen har sentrale oppgaver med kontroll, kvalitetssikring, utredning og oppfølging av kommunens drift og tjenesteproduksjon. Drifts- og forvaltningsavdelingen, rådmannen og den politiske aktivitet utgjør ett samlet rapporteringsområde.
Følgende virksomheter og funksjoner er i avdelingen
- politisk sekretariat
- dokumentsenter/hovedarkiv
- innkjøpsforvaltning
- bestillerfunksjon for IKT-tjenester
- koordineringsfunksjon for digitalisering
- kontor for tildeling og koordinering
- kommuneadvokaten