Byggesak og geodata
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -14,2 % | 11,9 % | 181, % | 104,2 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 7,9 % | 8,4 % | 5,6 % | 4,9 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,5 | - | 4,5 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | -51 | 1 232 | 1 283 |
2013 | -870 | 1 074 | 1 944 |
2012 | 967 | 1 096 | 129 |
2011 | 1 305 | 1 143 | -162 |
Økonomi
Enheten hadde et mindreforbruk på kr. 1.283.163,-.
Det skyldes i hovedsak at gebyrinntektene både på byggesak og geodata var høyere enn budsjettert som følge av stor aktivitet i markedet og høy tjenesteproduksjon. Oppgaven med å forvalte kommunens eiendomsskatt ble overført til enheten i 2014, samt tilhørende midler til å forvalte oppgaven. Forvaltning av eiendomsskatten ble i 2014 løst internt ved omdisponering av ressurser uten at det påløp store utgifter. Dette virket positivt inn på resultatet, men fra 2015 har enheten ansatt en person til å forvalte oppgaven. Det har også vært noen vakanser og lønnsutgiftene har derfor vært noe lavere enn budsjettert.
På grunn av at enheten i stor grad er finansiert av gebyrinntekter, vil eventuelle avvik gi store utslag målt i pst.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Enheten hadde et sykefravær på 4,9 pst i 2014. Dette er en forbedring fra 2013 og innenfor kommunens målsetting på 6,0 pst. Korttidsfraværet er lavt, mens langtidsfraværet trekker opp. Langtidsfraværet er knyttet til planlagte operasjoner som ikke er arbeidsrelatert.
Medarbeidertilfredshet:
Medarbeiderundersøkelsen som ble gjennomført i 2014 viser at det generelt er god trivsel og et godt arbeidsmiljø ved enheten. Selv om resultatet jevnt over var bra, var det noen tilbakemeldinger som var dårligere enn ønskelig. Resultatene har vært bearbeidet i lokalt AMU og i enhetsmøte. Det jobbes med aktuelle tiltak som vil bli iverksatt i 2015.
Tjenesteleverandør
Det har ikke vært gjennomført brukerundersøkelser i 2014.
Fremtidige utfordringer
Enheten har i 2014 lyktes med å snu situasjonen på byggesak med lang saksbehandlingstid og store restanser, til at det ved slutten av året var færre restanser og saksbehandlingstid innenfor lovpålagte frister. Lean-prosjektet har vært et godt verktøy for å oppnå dette. Utfordringen fremover blir å etablere en forbedringskultur i forlengelse av Lean-prosjektet og at dette preger hele enheten.
Eiendomsskatt er en ny oppgave og det jobbes med å få til en god organisering av dette arbeidet, samt å utnytte de potensielle synergier som ligger i at denne funksjonen er lagt til enheten.
Etter en periode med stor turn-over, har enheten klart å rekruttere gode medarbeider. I årene som kommer vil det være en utfordring med å rekruttere ingeniører uten at enheten mister viktig kompetanse når ansatte med lang fartstid og høy kompetanse blir pensjonister.
Om enheten
Byggesak
- byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
- tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven
Byggesak behandler årlig rundt 700 søknadspliktige tiltak etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager.
Geodata
- opprette nye eiendommer
- oppmålingsforretninger etter matrikkelloven
- registrering, retting og ajourføring av matrikkelen
- behandling av saker etter lov om eierseksjoner
- behandling av saker om offisiell adressering etter matrikkelloven
- forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens kartdata
- salg av eiendomsinformasjon (meglerpakker)
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering og adressering.
Både for byggesak og geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Eiendomsskatt
- forberedelse av saker til nemndsbehandling
- administrasjon av takstmann
- ajourføring av register
- service overfor publikum