Byggesak og geodata

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -14,2 % 11,9 % 181, % 104,2 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 7,9 % 8,4 % 5,6 % 4,9 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,5 - 4,5

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 -51 1 232 1 283
2013 -870 1 074 1 944
2012 967 1 096 129
2011 1 305 1 143 -162

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr. 1.283.163,-.

Det skyldes i hovedsak at gebyrinntektene både på byggesak og geodata var høyere enn budsjettert som følge av stor aktivitet i markedet og høy tjenesteproduksjon. Oppgaven med å forvalte kommunens eiendomsskatt ble overført til enheten i 2014, samt tilhørende midler til å forvalte oppgaven. Forvaltning av eiendomsskatten ble i 2014 løst internt ved omdisponering av ressurser uten at det påløp store utgifter. Dette virket positivt inn på resultatet, men fra 2015 har enheten ansatt en person til å forvalte oppgaven. Det har også vært noen vakanser og lønnsutgiftene har derfor vært noe lavere enn budsjettert.

På grunn av at enheten i stor grad er finansiert av gebyrinntekter, vil eventuelle avvik gi store utslag målt i pst.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Enheten hadde et sykefravær på 4,9 pst i 2014. Dette er en forbedring fra 2013 og innenfor kommunens målsetting på 6,0 pst. Korttidsfraværet er lavt, mens langtidsfraværet trekker opp. Langtidsfraværet er knyttet til planlagte operasjoner som ikke er arbeidsrelatert.


Medarbeidertilfredshet:

Medarbeiderundersøkelsen som ble gjennomført i 2014 viser at det generelt er god trivsel og et godt arbeidsmiljø ved enheten. Selv om resultatet jevnt over var bra, var det noen tilbakemeldinger som var dårligere enn ønskelig. Resultatene har vært bearbeidet i lokalt AMU og i enhetsmøte. Det jobbes med aktuelle tiltak som vil bli iverksatt i 2015.


Tjenesteleverandør

Det har ikke vært gjennomført brukerundersøkelser i 2014.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Enheten har i 2014 lyktes med å snu situasjonen på byggesak med lang saksbehandlingstid og store restanser, til at det ved slutten av året var færre restanser og saksbehandlingstid innenfor lovpålagte frister. Lean-prosjektet har vært et godt verktøy for å oppnå dette. Utfordringen fremover blir å etablere en forbedringskultur i forlengelse av Lean-prosjektet og at dette preger hele enheten.

Eiendomsskatt er en ny oppgave og det jobbes med å få til en god organisering av dette arbeidet, samt å utnytte de potensielle synergier som ligger i at denne funksjonen er lagt til enheten.

Etter en periode med stor turn-over, har enheten klart å rekruttere gode medarbeider. I årene som kommer vil det være en utfordring med å rekruttere ingeniører uten at enheten mister viktig kompetanse når ansatte med lang fartstid og høy kompetanse blir pensjonister.

KOSTRA

10 20 15 19
-4 3 - -5
24 9 - 2
Netto driftsutgifter til bygge-, delesaksbehandling, seksjonering per innbygger, konsern

Figuren og tabellen viser at dette er tjenester som i stor grad blir finansiert av gebyrinntekter og dermed i relativt liten grad krever bruk av frie inntekter. Molde kommune har i 2013 og 2014 ligget rundt balansepunktet mellom inntekter og utgifter. Dette må ikke forveksles med et selvkostregnskap, da blant annet støttetjenester ikke er inkludert i tallene.







95 99 89 99
86 83 80 82
85 80 44 39
Netto driftsutgifter til kart og oppmåling per innbygger, konsern

Figuren viser at Molde kommune har brukt vesentlig mindre per innbygger på kart og oppmåling enn kommunegruppe 13 og landet utenom Oslo. Kart og oppmåling blir i stor grad finansiert av gebyrinntekter. Dette er en indikator som kan sprette noe opp og ned alt etter når fakturering av større prosjekter skjer. Spesielt i 2013 var inntektene høye, mens utgiftene er redusert noe i 2014.

Andre nøkkeltall, konsern

Andre nøkkeltall, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet utenom Oslo
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Netto driftsutgifter til bygge-, delesaksbehandling og seksjonering, kr. per innbygger 9 - 2 3 - -5 20 15 19
Netto driftsutgifter til kart og oppmåling, kr. per innbygger 80 44 39 83 80 82 99 89 99
Brutto driftsinntekter til bygge-, delesaksbehandling og seksjonering, kr. per innbygger 245 - 308 228 - 249 230 112 259
Brutto driftsutgifter til kart og oppmåling, kr. per innbygger 222 220 181 188 188 190 232 229 232
Brutto driftsinntekter til kart og oppmåling, kr. per innbygger 154 188 161 115 118 116 145 152 147
Saksbehandlingsgebyr for oppføring av enebolig, jf. PBL-08 §20-1 a 16 600 24 000 22 790 16 697 18 393 19 484 9 498 10 153 10 989
Standardgebyr for oppmålingsforetning for areal tilsvarende en boligtomt på 750 kvm. 23 100 24 300 25 000 17 954 18 556 19 666 13 539 14 388 15 340
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist (kalenderdager) 35 147 73 39 - - 38 - -
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 3 ukers frist (kalenderdager) 21 77 36 18 - - 19 - -

Om enheten

Byggesak

  • byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
  • tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven

Byggesak behandler årlig rundt 700 søknadspliktige tiltak etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager.

Geodata

  • opprette nye eiendommer
  • oppmålingsforretninger etter matrikkelloven
  • registrering, retting og ajourføring av matrikkelen
  • behandling av saker etter lov om eierseksjoner
  • behandling av saker om offisiell adressering etter matrikkelloven
  • forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens kartdata
  • salg av eiendomsinformasjon (meglerpakker)

Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering og adressering.

Både for byggesak og geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.

Eiendomsskatt

  • forberedelse av saker til nemndsbehandling
  • administrasjon av takstmann
  • ajourføring av register
  • service overfor publikum