Personal- og organisasjonsavdelingen
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 7,9 % | 0,9 % | 1,9 % | 3,0% |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 7,9 % | 5,9 % | 3,6 % | 3,9 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,8 | - | 4,7 |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | - | - | 4,5 | - |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 19 387 | 19 986 | 599 |
2013 | 19 192 | 19 560 | 368 |
2012 | 20 024 | 20 199 | 175 |
2011 | 17 914 | 19 444 | 1 530 |
Økonomi
Enheten hadde mindreforbruk på kr. 598.689,-.
Mindreforbruket er et resultat av kontinuerlig forbedringsarbeid, fokus på god økonomistyring, innkjøpsstopp og vakanse i stillinger. Avdelingen klarte å holde oppe et høyt aktivitetsnivå på grunn av eksterne tilskuddsmidler.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Avdelingen hadde 3,9 pst. sykefravær i 2014. Det er stor etterspørsel etter avdelingens tjenester, noe som ga et svært høyt arbeidspress i 2014. Avdelingen har jobbet med effektiviseringstiltak og prioriteringer for å avhjelpe situasjonen.
Medarbeidertilfredshet:
Avdelingens resultat var 4,7. Avdelingen skåret godt på trivsel, utfordringer, selvstendighet og læring gjennom jobben. Dårligst resultat med 3,5 var knyttet til ansattes tid til å utføre arbeidsoppgavene. Det er også bekymringsfullt at det var lav skår på spørsmål om de ansatte tror at de jobber i kommunen om tre år. Derfor må det jobbes kontinuerlig med å ha gode arbeidsforhold, og på den måten bidra til å beholde dyktige medarbeidere.
Tjenesteleverandør
Sist brukerundersøkelse i 2013 viste en skår på 4,4 for personal, 4,5 på HMS og 4,8 på lønn. For de to førstnevnte knyttes utfordringene til tilgjengelighet og kapasitet. Det har vært fokus på prioritering og effektivisering, men ressurssituasjonen gjør at avdelingen ikke klarer å levere alle de tjenester som organisasjonen ønsker. Avdelingen er sårbar grunnet mange krevende oppgaver fordelt på få ansatte.
Fremtidige utfordringer
For å oppnå optimal drift i Molde kommune trengs dyktige ansatte som jobber på de rette oppgavene med rett kompetanse. Det trengs gode ledere som er tydelige på hva oppgaven er, som prioriterer godt og legger til rette for et arbeidsmiljø med mestring i fokus. Det trengs ledere som håndterer vanskelige utfordringer, og som jobber med kontinuerlig forbedring med rett brukerfokus. Utviklingen i samfunnet går fort, derfor må det jobbes godt med strategisk kompetanseplan slik at kommunen får riktig og nødvendig kompetanse i alle kommunens virksomheter. Kommunen må tiltrekke seg ny kompetanse, videreutvikle eksisterende kompetanse, og bruke den på best mulige måte. Det er også en utfordring å avvikle kompetanse som organisasjonen ikke skal ha med seg videre.
For å lykkes med dette trengs en svært dyktig personal- og organisasjonsavdeling som tilrettelegger for et godt, systematisk arbeid i hele organisasjonen.
Om enheten
Avdelingen har det overordnede ansvaret for kommunens personal- og organisasjonsarbeid, herunder rekruttering og avlønning. I tillegg hører hovedtillitsvalgte, hovedverneombud og lærlingene under avdelingen.
Personal- og organisasjonsutviklingsseksjonen
Seksjonen bistår kommunens enheter i saker som gjelder arbeidsgiverspørsmål, lederutvikling, organisasjonsutvikling og overordnet oppfølging av nærvær og sykefraværsarbeidet. Seksjonen har oppgaver innen tilsettings- og personalsaker, oppfølging av IA-avtalen, Lean, bistå i enhets- og organisasjonsutvikling, overordnet HMS og BHT-arbeid, lederopplæring, lønnsforhandlinger, samt andre forhandlinger innen personalsaker.
Lønnsseksjonen
Seksjonen har ansvaret for det løpende lønnsarbeidet og kjører lønn for ti selskap i Molde kommune, herunder innberetning av skatt og arbeidsgiveravgift og utarbeidelse av ekstern lønnsstatistikk. I tillegg fører seksjonen oversikter over sykefravær, sørger for at det blir krevd refusjon fra NAV og utarbeider interne og eksterne fraværsstatistikker.