Skoleområdet

Hovedtall samlet for skoleområdet

(Beløp i 1.000 kr.)

Økonomisk oversikt for skoleområdet

Økonomisk oversikt for skoleområdet
Regnskap 2014 Budsjett 2014 Avvik 2014 Budsjett 2015
Fellesområde skole 4 736 6 115 1 379 8 292
Kvam skole 15 055 14 370 -685 14 130
Sellanrå skole 24 722 24 849 127 24 336
Langmyra skole 30 868 30 667 -201 30 694
Nordbyen skole 21 088 21 092 4 20 384
Kviltorp skole 31 111 30 710 -401 30 688
Kleive oppvekstsenter 10 858 10 737 -121 9 719
Bolsøya skole 6 864 6 715 -149 6 638
Vågsetra barne- og ungdomsskole 19 225 19 180 -45 18 600
Sekken oppvekstsenter 4 636 4 681 45 4 784
Bekkevoll ungdomsskole 29 179 29 949 770 32 256
Bergmo ungdomsskole 20 234 20 914 680 23 119
Skjevik barne- og ungdomsskole 18 665 18 219 -446 18 714
Totalt på skoleområdet 237 241 238 198 957 242 354
Molde voksenopplæringssenter 8 454 8 506 52 8 657
(Beløp i 1.000 kr.)

Ressursbruk per elev

Elevtallsutvikling

Elevtallsutvikling
2011 2012 2013 2014
Barnetrinn* 2 125 2 090 2 072 2 058
Ungdomstrinn 1 035 989 959 969
Sum 3 160 3 079 3 031 3 027
SFO 769 796 808 814
Voksenopplæring ** 350 350 350 350
* Elevtallet ved Tøndergård skole er inkludert
** 40 elever på grunnskolens område

Målekort

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -1,4 % 0,0 % 1,1 % 0,4 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 7,7 % 9,1 % 7,0 % 7,4 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,5 - 4,4
Tjenesteleverandør
- Elevundersøkelse 7. trinn 4,5 4,6 4,6 4,8 4,8
- Elevundersøkelse 10. trinn 4,5 4,0 4,1 4,5 4,5
- Brukerundersøkelse barnehage 4,5 - - 4,7 -
- Grunnskolepoeng 40 39,1 40,4 40,3 39,9

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 237 241 238 198 957
2013 237 772 240 456 2 684
2012 236 053 236 081 28
2011 234 389 231 176 -3 213

​Økonomi

Skoleområdet hadde et mindreforbruk på kr. 956.296,-.

Årsaken til det samlede mindreforbruket var hovedsakelig reduserte lønnsutgifter grunnet lærerstreiken. Fem skoler rapporterte mindreforbruk. Dette skyldtes hovedsakelig innkjøpsstopp, redusert vikarbruk og noe større refusjoner enn forventet. Syv skoler rapporterte merforbruk. Dette skyldtes hovedsakelig økte lønnsutgifter til oppfølging av ressurskrevende tiltak. Tiltakene ble iverksatt i samråd med fagsjef. I løpet av sommer og høst fikk flere skoler ekstra utfordringer gjennom nye elever med spesielle behov, samt økt omfang av allerede igangsatte tiltak.

De aktuelle skolene ble samlet styrket med ca. 1,4 mill. kroner fra fellesområdet gjennom året. Kommunestyret vedtok i sak nr. 74/14 en ny struktur for innføringstilbudet for minoritetsspråklige elever, hvor tilbudet ble utvidet til å omfatte 1. og 2. trinn. Utvidelsen i tilbudet ble dekket innenfor skoleområdets ramme. En vesentlig årsak til skoleområdets handlingsrom i 2014 var reduserte lønnsutgifter grunnet streik, jf. budsjettrevisjon III. Skoleområdet vurderer situasjonen slik at det er utfordrende å stille tilstrekkelige driftsrammer til rådighet for den enkelte enhet. Skolene peker på behovet for økt ramme for gruppedeling og andre differensieringstiltak. Antall elever i Molde kommune har vært synkende fra 2009 og frem til 2013, men prognoser viser nå at elevtallet vil stige frem mot 2025.

Ulike indikatorer viser at Molde kommune har en effektiv ressursbruk på skoleområdet. Området har vesentlige utfordringer innen tilpasset opplæring og spesialundervisning. Skolene registrerer en klar økning av elever som har psykiske utfordringer og vansker.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Området hadde et sykefravær på 7,4 pst., en liten økning fra 2013. Området vektlegger arbeidet med fokus på nærvær. Det er noe variasjon mellom skolene. Ved små enheter vil enkelttilfeller gi store utslag prosentvis. Korttidsfraværet er gjennomgående lavt og samlet sykefravær er i hovedsak langtidsfravær som i liten grad er relatert til arbeidsplass.


Medarbeidertilfredshet:

Gjennomgående er trivselen god, men det blir gitt uttrykk for en stressende og krevende arbeidssituasjon. I perioder med økt sykefravær blir dette spesielt merkbart. Videre synliggjør ansatte ønsker om mer kompetanseutvikling og i større grad det å bli sett av sin leder. Fremover blir det viktig å gi rom for faglig utvikling og samhandling internt og mellom skolene i kommunen.


Tjenesteleverandør

Gjennomgående ligger Molde kommune på landsnittet på de fleste områder som er kartlagt på skoleområdet. Elevundersøkelsen viser god trivsel og lite forekomster av mobbing i Moldeskolen. Videre får eleven god støtte fra lærerne i læringsarbeidet. Skolene bør ha et økt fokus på elevmedvirkning. Her ligger Molde kommune noe under Møre og Romsdal og nasjonalt nivå.

Nedenfor presenteres elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn. Undersøkelsene er gjennomført via Utdanningsdirektoratets løsning «Skoleporten». Undersøkelsene er dermed gjennomført med en skala på 1 - 5 og disse tallene er presentert under. Kommunen benytter en skala på 1 - 6 på sine brukerundersøkelser, og tallene i målekortet er derfor omregnet til Molde kommunes skala. Høy skår betyr positivt resultat. Unntaket er mobbing på skolen, hvor lav skår er positivt.

Elevundersøkelse 7. trinn

Elevundersøkelse 10. trinn

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Plan for tilpasset opplæring, «Plass til alle» er under oppfølging ved alle skoler. På sikt forventes planen å ha den effekt, at skolene i større grad klarer å tilrettelegge for flere elever i ordinær opplæring. Flere forhold tyder på at skolene for tiden har en opphoping av spesielle utfordringer i elevgruppen. Per 1. oktober 2014 hadde 252 elever vedtak om spesialundervisning.

Flere skoler har iverksatt større tiltak for oppfølging av elever med spesielle behov, der rammen for tiltaket har blitt overskredet i 2014. Tiltakene går videre inn i 2015, og vil bli vurdert samlet i rammefordelingen mellom skolene for skoleåret 2015/2016. Ny modell for svømmeopplæringen har gitt økte utgifter, men også bedre kvalitet på opplæringen. Alle elever på 4. og 7. trinn får nå sitt tilbud ved Moldebadet. 2015 blir første hele driftsåret for tiltaket. Utvidelsen av innføringstilbudet til minoritetsspråklige elever medfører også utgifter som må dekkes innenfor skoleområdets ramme. Utgiftene estimeres til 0,7 – 0,8 mill. kroner

Felles satsingsområder

For inneværende skoleår har Molde kommune gitt tilsagn om syv deltakere i den nasjonale strategien for videreutdanning. For kommende skoleår blir det satt et tak på tre deltakere. Skoleområdet har utarbeidet en kommunal strategi for kompetanseutvikling i skolen gjennom nettverksbygging internt og mellom skolene i kommunen.

Grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, læringsmiljø, tverrfaglig samarbeid, vurdering og lokalt læreplanarbeid, er felles satsingsområder i Moldeskolen.

Ungdomstrinnet

Fra høsten 2015 skal det iverksettes et regionalt utviklingsarbeid over et og et halvt år i syv kommuner i Romsdal. Det vil bli gitt veiledning og faglig oppfølging fra høgskolen i Volda og regional utviklingsveileder finansiert av staten. Det skal gjennomføres et skolebasert program i læringsledelse og forsterket lesesatsing med særlig vekt på gutter.

Kultur og nærmiljø (Veøya)

Som et felles kultur- og nærmiljøtiltak for alle 6. klasser i kommunen, er det ønskelig å etablere en temadag for 6. trinn på Veøya, utarbeidet av skolene sammen med Den norske kirke og Romsdalsmuseet. Utgiftene, hovedsakelig til skyss, vil beløpe seg til ca. 0,1 mill. kroner.

Læremidler

Ved innføring av Kunnskapsløftet i 2006, ble fornying av læremidler prioritert. Opplæringsloven stiller krav om at eleven skal ha nødvendig utstyr, inventar og læremidler, samt tilgang på skolebibliotek. Fra skoleåret 2013/2014 har Utdanningsdirektoratet utarbeidet reviderte læreplaner i fagene engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag. Stramme driftsrammer på skoleområdet vanskeliggjør nødvendig innkjøp. Skolene har et løpende behov for innkjøp av PC og tilhørende utstyr.

KOSTRA

73 237 76 918 79 217 81 167
68 975 72 056 74 118 75 604
67 392 69 411 71 518 73 950
Netto driftsutgifter til grunnskole per innbygger 6 - 15 år, konsern

Indikatoren viser kommunens utgifter til undervisning, inkludert spesialundervisning, i grunnskolen. Utgiftene er fordelt på antall innbyggere i grunnskolealder. Kommunen har for 2014 valgt å vise indikatoren på konsernnivå, men med korrigerte tall for Molde kommune. Bakgrunnen for dette er at Tøndergård skoles utgifter og inntekter blir fordelt i sin helhet på Molde kommune i KOSTRA. Molde kommunes tall er korrigert slik at de kun inneholder kommunens andel i det interkommunale samarbeidet.

Tall for 2014 viser at Molde kommune har en netto driftsutgift på kr. 73.950,- per innbygger i grunnskolealder, noe som er kr. 1.654,- lavere enn kommunegruppe 13 og kr. 7.217,- lavere enn landet utenom Oslo. Kommunestyret vedtok fra høsten 2012 en ny finansieringsmodell for innføringsklassene for fremmedspråklige. I perioden 2012 – 2013 har flyktningetjenestens andel av utgiftene ikke kommet med i denne indikatoren. Fra og med 2014 er dette korrigert, noe som fremstår som en økning i utgiftene i forhold til de to foregående år.

14 903 15 433 15 853 16 033
13 597 13 930 14 420 14 449
14 668 15 638 16 072 15 458
Netto driftsutgifter til skolelokaler per innbygger 6 - 15 år, konsern

Indikatoren viser kommunens utgifter til drift og vedlikehold av skolelokaler, inkludert tekniske anlegg og uteområder. KOSTRA-tallene vises på konsernnivå, men med korrigerte tall for Molde kommune grunnet fordeling av Tøndergård skole i KOSTRA. Utgiftene er fordelt per innbygger i grunnskolealder.

Indikatoren viser at Molde kommune fremdeles bruker mer av sine frie inntekter til drift av skolelokaler enn kommunegruppe 13. Molde kommune har de senere år foretatt en kraftig opprusting av kommunens skolebygg. Regnskapsmessig avskriving av byggene starter året etter at anlegget er ferdigstilt, noe som er årsaken til at kommunens netto driftsutgifter økte relativt mye i 2012. I perioden 2011 – 2014 har Molde kommunes utgifter til skolelokaler vært noe høyere enn kommunegruppe 13, og på tilnærmet samme nivå som landet utenom Oslo. Forskjellene har imidlertid blitt redusert i sammenligningsperioden, og i 2014 ligger Molde kommunes driftsutgifter kr. 1.009,- over kommunegruppe 13 og kr. 575,- under landet utenom Oslo.


3 913 4 068 3 569 4 009
3 076 3 184 2 717 3 123
4 896 4 903 4 495 4 098
Netto driftsutgifter til skolefritidsordning per innbygger 6 - 9 år, konsern

Indikatoren viser kommunens utgifter til skolefritidsordning. Utgiftene til SFO-lokaler inngår ikke i denne indikatoren, men i indikator for skolelokaler. Skolefritidsordningen er åpen for alle elever fra 1. – 4. trinn. Det skal legges til rette for funksjonshemmede elever fra 1. – 7. trinn.

Indikatoren viser at Molde kommune bruker noe mer av sine frie inntekter til drift av skolefritidsordningen enn kommunegruppe 13 og landet utenom Oslo, henholdsvis kr. 975,- og kr. 89,- per innbygger i aldersgruppen 6 – 9 år i 2014. KOSTRA viser at Molde kommune, til forskjell fra sammenlignbare kommuner, har en høyrere andel av innbyggerne i aldersgruppen som benytter skolefritidsordningen, samtidig som det er færre av brukerne med full plass. Selv om Molde kommune fortsatt har høyere netto driftsutgifter enn de kommunen sammenligner seg med, så er denne forskjellen vesentlig redusert fra 2013. Dette har sin årsak i tiltak som ble gjennomført på tjenesten skolefritidstilbud.


154 159 163 207
174 171 185 243
362 318 352 366
Netto driftsutgifter til voksenopplæring per innbygger, konsern

Indikatoren viser kommunens netto utgifter til grunnskole- og spesialundervisning for voksne og voksenopplæring etter opplæringsloven. Drift av lokaler til voksenopplæring og skyssutgifter er også inkludert i indikatoren. Indikatoren er per innbygger. Utgifter til norsk- og grunnskoleopplæring for innvandrere blir i utgangspunktet finansiert gjennom statlige tilskudd, overføringer og salgsinntekter. Det betyr at dette tjenestetilbudet ikke skal påvirke indikatoren.

Indikatoren viser at Molde kommune prioriterer voksenopplæring høyere og av den grunn har høyere utgifter per innbygger enn de kommunen sammenligner seg med, henholdsvis kr. 167,- mer enn kommunegruppe 13 og kr. 159,- mer enn landet utenom Oslo. Indikatoren viser ikke et helt riktig bilde av utviklingen over de siste fire årene for Molde kommune. Molde voksenopplæringssenter mottar eksterne prosjektmidler. Disse midlene avsettes til bundne driftsfond der hvor prosjekter løper inn i nytt regnskapsår. Tilsvarende brukes fondsmidlene på løpende prosjekt. I 2011 og 2012 var det en netto avsetning til bundne driftsfond, men i 2013 og 2014 var det netto bruk av bundne driftsfond. Dette medførte at indikatoren ble for lav i 2011 og 2012 og for høy i 2013 og 2014. Molde voksenopplæringssenter driver sin virksomhet i leide lokaler og husleie er en stor utgiftspost som påvirker indikatoren. Økningen i Molde kommunes utgifter fra 2012 til 2013 skyldes at enheten inngikk leieavtale om større lokaler.


Nøkkeltall

Nøkkeltall
Molde Kommunegruppe 13 Landet utenom Oslo
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Prioritering
Netto driftsutgifter til grunnskolesektoren per innbygger 6 - 15 år, konsern * 89 790 93 213 94 680 88 568 90 945 92 691 95 850 98 454 100 843
Netto driftsutgifter til skoleskyss per innbygger 6 - 15 år, konsern 1 237 1 128 1 174 1 323 1 320 1 379 1 909 1 975 2 044
Produktivitet / enhetskostnader
Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole per elev, konsern * 69 029 70 809 73 301 74 979 77 760 80 201 80 224 83 135 86 030
Korrigerte brutto driftsutgifter til skolefritidstilbud per kommunal bruker, konsern 29 193 29 211 29 487 24 954 25 272 26 410 25 389 25 653 27 102
Korrigerte brutto driftsutgifter til skolelokaler per elev, konsern * 15 624 16 085 15 665 14 436 15 006 15 121 16 034 16 518 16 769
Korrigerte brutto driftsutgifter til skoleskyss, per elev som får skoleskyss, konsern 7 246 8 026 8 693 9 360 9 560 9 524 8 035 8 522 8 801
Driftsutgifter til undervisningsmateriell per elev i grunnskolen, kommunetall 1 033 1 168 1 123 1 270 1 244 1 277 1 425 1 378 1 418
Driftsutgifter til inventar og utstyr per elev i grunnskolen, kommunetall 310 419 334 796 827 898 825 840 887
Skolefritidstilbud
Andel innbyggere 6 - 9 år i kommunal SFO, i pst. 66,5 68,0 70,1 64,4 64,4 63,2 60,0 60,3 59,3
Andel elever i kommunal SFO med 100 pst. plass, i pst. 62,3 55,0 56,3 61,2 61,4 60,4 54,6 55,2 54,8
Utdypende tjenesteindikatorer
Gjennomsnittlige grunnskolepoeng ** 40,4 40,3 39,9 - - - 39,9 40,0 40,3
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 1. - 4.årstrinn 13,8 14,6 14,7 14,0 14,3 14,6 13,1 13,3 13,3
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 5. - 7.årstrinn 13,7 13,4 13,8 13,9 14,0 14,1 12,8 12,9 13,0
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8. - 10.årstrinn 17,1 17,5 16,1 15,6 15,1 15,2 14,6 14,3 14,3
Andel elever med direkte overgang fra grunnskole til videregående opplæring 99,4 98,8 99,4 97,6 97,9 98,2 97,9 98,0 98,1
* Konserntallene til Molde kommune er korrigert slik at de kun inneholder kommunens andel av Tøndergård skole.
** Grunnskolepoeng beregnes for avgangselever i grunnskolen. Tallet regnes ut ved at alle avsluttende karakterer som føres på vitnemålet, legges sammen og deles på antall karakterer slik at en får et gjennomsnitt. Deretter ganges gjennomsnittet med 10. (Kilde Udir.no)

Andre nøkkeltall

Fordeling av antall elever på de ulike trinnene i grunnskolen

Spesialundervisning

Spesialundervisning
2011 2012 2013 2014
Elever med spesialundervisning 226 262 245 234
Elever med assistent 157 181 176 183
Barn under opplæringspliktig alder 28 35 31 22
Fosterhjemsplasserte 15 12 15 14
Tøndergård skole 12 11 11 18
Sum 438 501 478 471

Undervisningstimer

Undervisningstimer
2011 2012 2013 2014
Minstetimetall 130 493 123 814 121 210 120 389
Spesialundervisning * 24 752 23 601 24 576 21 819
Norsk2/morsmål 5 526 6 966 6 783 8 177
Sum 160 771 154 381 149 569 150 385
Tøndergård skole 5 852 7 038 7 038 8 698
* Undervisningstimer for Tøndergård skole er tatt ut

Timetallsfordeling

Timetallsfordeling
Molde Møre og Romsdal fylke Hele landet Minstetimetall *
12/13 13/14 14/15 12/13 13/14 14/15 12/13 13/14 14/15
1. - 7. trinn 5 160 5194 5170 5 178 5 194 5 212 5 222 5 286 5 243 5 120
8. - 10. trinn 2 582 2586 2635 2 589 2 586 2 629 2 600 2 629 2 632 2 566
Sum timetall 7 742 7 780 7 805 7 767 7 780 7 841 7 822 7 915 7 875 7 686
* Minstetimetall gjelder fra 2008

Timetallsfordeling viser antall årstimer elevene har rett til på hvert årstrinn. Timetallet er fastsatt som klokketimer. Minstetimetallet er gitt i brev fra Kunnskapsdepartementet. Kommunene kan fatte vedtak om at det skal gis undervisningstid ut over minstetimetallet, men de kan ikke fatte vedtak om mindre undervisningstid enn minstetimetallet.

Andel elever 1. - 4. trinn i SFO i pst.

Søylene viser andel elever på 1. - 4. trinn, som benytter seg av SFO. Ved Sekken oppvekstsenter er det 38,5 pst. som velger å benytte seg av tilbudet mens det ved Nordbyen skole er 92,7 pst. Prisen på SFO er den samme for alle skolene.

Om enheten

Skoleområdet i Molde kommune består av

  • 7 barneskoler
  • 2 ungdomsskoler
  • 3 kombinerte barne- og ungdomsskoler
  • Molde voksenopplæringssenter (beskrives under egen enhet)

I grunnskolen var det i 2014 ca. 233 pedagogårsverk. I tillegg var 18,2 årsverk knyttet til lederoppgaver. Videre hadde skolene 83,7 årsverk assistenter i skole (inkludert Tøndergård) og SFO.