Skoleområdet
Hovedtall samlet for skoleområdet
Økonomisk oversikt for skoleområdet
Regnskap 2014 | Budsjett 2014 | Avvik 2014 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|
Fellesområde skole | 4 736 | 6 115 | 1 379 | 8 292 |
Kvam skole | 15 055 | 14 370 | -685 | 14 130 |
Sellanrå skole | 24 722 | 24 849 | 127 | 24 336 |
Langmyra skole | 30 868 | 30 667 | -201 | 30 694 |
Nordbyen skole | 21 088 | 21 092 | 4 | 20 384 |
Kviltorp skole | 31 111 | 30 710 | -401 | 30 688 |
Kleive oppvekstsenter | 10 858 | 10 737 | -121 | 9 719 |
Bolsøya skole | 6 864 | 6 715 | -149 | 6 638 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 19 225 | 19 180 | -45 | 18 600 |
Sekken oppvekstsenter | 4 636 | 4 681 | 45 | 4 784 |
Bekkevoll ungdomsskole | 29 179 | 29 949 | 770 | 32 256 |
Bergmo ungdomsskole | 20 234 | 20 914 | 680 | 23 119 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 18 665 | 18 219 | -446 | 18 714 |
Totalt på skoleområdet | 237 241 | 238 198 | 957 | 242 354 |
Molde voksenopplæringssenter | 8 454 | 8 506 | 52 | 8 657 |
Elevtallsutvikling
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Barnetrinn* | 2 125 | 2 090 | 2 072 | 2 058 |
Ungdomstrinn | 1 035 | 989 | 959 | 969 |
Sum | 3 160 | 3 079 | 3 031 | 3 027 |
SFO | 769 | 796 | 808 | 814 |
Voksenopplæring ** | 350 | 350 | 350 | 350 |
** 40 elever på grunnskolens område
Målekort
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -1,4 % | 0,0 % | 1,1 % | 0,4 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 7,7 % | 9,1 % | 7,0 % | 7,4 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,5 | - | 4,4 |
Tjenesteleverandør | |||||
- Elevundersøkelse 7. trinn | 4,5 | 4,6 | 4,6 | 4,8 | 4,8 |
- Elevundersøkelse 10. trinn | 4,5 | 4,0 | 4,1 | 4,5 | 4,5 |
- Brukerundersøkelse barnehage | 4,5 | - | - | 4,7 | - |
- Grunnskolepoeng | 40 | 39,1 | 40,4 | 40,3 | 39,9 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 237 241 | 238 198 | 957 |
2013 | 237 772 | 240 456 | 2 684 |
2012 | 236 053 | 236 081 | 28 |
2011 | 234 389 | 231 176 | -3 213 |
Økonomi
Skoleområdet hadde et mindreforbruk på kr. 956.296,-.
Årsaken til det samlede mindreforbruket var hovedsakelig reduserte lønnsutgifter grunnet lærerstreiken. Fem skoler rapporterte mindreforbruk. Dette skyldtes hovedsakelig innkjøpsstopp, redusert vikarbruk og noe større refusjoner enn forventet. Syv skoler rapporterte merforbruk. Dette skyldtes hovedsakelig økte lønnsutgifter til oppfølging av ressurskrevende tiltak. Tiltakene ble iverksatt i samråd med fagsjef. I løpet av sommer og høst fikk flere skoler ekstra utfordringer gjennom nye elever med spesielle behov, samt økt omfang av allerede igangsatte tiltak.
De aktuelle skolene ble samlet styrket med ca. 1,4 mill. kroner fra fellesområdet gjennom året. Kommunestyret vedtok i sak nr. 74/14 en ny struktur for innføringstilbudet for minoritetsspråklige elever, hvor tilbudet ble utvidet til å omfatte 1. og 2. trinn. Utvidelsen i tilbudet ble dekket innenfor skoleområdets ramme. En vesentlig årsak til skoleområdets handlingsrom i 2014 var reduserte lønnsutgifter grunnet streik, jf. budsjettrevisjon III. Skoleområdet vurderer situasjonen slik at det er utfordrende å stille tilstrekkelige driftsrammer til rådighet for den enkelte enhet. Skolene peker på behovet for økt ramme for gruppedeling og andre differensieringstiltak. Antall elever i Molde kommune har vært synkende fra 2009 og frem til 2013, men prognoser viser nå at elevtallet vil stige frem mot 2025.
Ulike indikatorer viser at Molde kommune har en effektiv ressursbruk på skoleområdet. Området har vesentlige utfordringer innen tilpasset opplæring og spesialundervisning. Skolene registrerer en klar økning av elever som har psykiske utfordringer og vansker.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Området hadde et sykefravær på 7,4 pst., en liten økning fra 2013. Området vektlegger arbeidet med fokus på nærvær. Det er noe variasjon mellom skolene. Ved små enheter vil enkelttilfeller gi store utslag prosentvis. Korttidsfraværet er gjennomgående lavt og samlet sykefravær er i hovedsak langtidsfravær som i liten grad er relatert til arbeidsplass.
Medarbeidertilfredshet:
Gjennomgående er trivselen god, men det blir gitt uttrykk for en stressende og krevende arbeidssituasjon. I perioder med økt sykefravær blir dette spesielt merkbart. Videre synliggjør ansatte ønsker om mer kompetanseutvikling og i større grad det å bli sett av sin leder. Fremover blir det viktig å gi rom for faglig utvikling og samhandling internt og mellom skolene i kommunen.
Tjenesteleverandør
Gjennomgående ligger Molde kommune på landsnittet på de fleste områder som er kartlagt på skoleområdet. Elevundersøkelsen viser god trivsel og lite forekomster av mobbing i Moldeskolen. Videre får eleven god støtte fra lærerne i læringsarbeidet. Skolene bør ha et økt fokus på elevmedvirkning. Her ligger Molde kommune noe under Møre og Romsdal og nasjonalt nivå.
Nedenfor presenteres elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn. Undersøkelsene er gjennomført via Utdanningsdirektoratets løsning «Skoleporten». Undersøkelsene er dermed gjennomført med en skala på 1 - 5 og disse tallene er presentert under. Kommunen benytter en skala på 1 - 6 på sine brukerundersøkelser, og tallene i målekortet er derfor omregnet til Molde kommunes skala. Høy skår betyr positivt resultat. Unntaket er mobbing på skolen, hvor lav skår er positivt.
Elevundersøkelse 7. trinn
Elevundersøkelse 10. trinn
Fremtidige utfordringer
Plan for tilpasset opplæring, «Plass til alle» er under oppfølging ved alle skoler. På sikt forventes planen å ha den effekt, at skolene i større grad klarer å tilrettelegge for flere elever i ordinær opplæring. Flere forhold tyder på at skolene for tiden har en opphoping av spesielle utfordringer i elevgruppen. Per 1. oktober 2014 hadde 252 elever vedtak om spesialundervisning.
Flere skoler har iverksatt større tiltak for oppfølging av elever med spesielle behov, der rammen for tiltaket har blitt overskredet i 2014. Tiltakene går videre inn i 2015, og vil bli vurdert samlet i rammefordelingen mellom skolene for skoleåret 2015/2016. Ny modell for svømmeopplæringen har gitt økte utgifter, men også bedre kvalitet på opplæringen. Alle elever på 4. og 7. trinn får nå sitt tilbud ved Moldebadet. 2015 blir første hele driftsåret for tiltaket. Utvidelsen av innføringstilbudet til minoritetsspråklige elever medfører også utgifter som må dekkes innenfor skoleområdets ramme. Utgiftene estimeres til 0,7 – 0,8 mill. kroner
Felles satsingsområder
For inneværende skoleår har Molde kommune gitt tilsagn om syv deltakere i den nasjonale strategien for videreutdanning. For kommende skoleår blir det satt et tak på tre deltakere. Skoleområdet har utarbeidet en kommunal strategi for kompetanseutvikling i skolen gjennom nettverksbygging internt og mellom skolene i kommunen.
Grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, læringsmiljø, tverrfaglig samarbeid, vurdering og lokalt læreplanarbeid, er felles satsingsområder i Moldeskolen.
Ungdomstrinnet
Fra høsten 2015 skal det iverksettes et regionalt utviklingsarbeid over et og et halvt år i syv kommuner i Romsdal. Det vil bli gitt veiledning og faglig oppfølging fra høgskolen i Volda og regional utviklingsveileder finansiert av staten. Det skal gjennomføres et skolebasert program i læringsledelse og forsterket lesesatsing med særlig vekt på gutter.
Kultur og nærmiljø (Veøya)
Som et felles kultur- og nærmiljøtiltak for alle 6. klasser i kommunen, er det ønskelig å etablere en temadag for 6. trinn på Veøya, utarbeidet av skolene sammen med Den norske kirke og Romsdalsmuseet. Utgiftene, hovedsakelig til skyss, vil beløpe seg til ca. 0,1 mill. kroner.
Læremidler
Ved innføring av Kunnskapsløftet i 2006, ble fornying av læremidler prioritert. Opplæringsloven stiller krav om at eleven skal ha nødvendig utstyr, inventar og læremidler, samt tilgang på skolebibliotek. Fra skoleåret 2013/2014 har Utdanningsdirektoratet utarbeidet reviderte læreplaner i fagene engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag. Stramme driftsrammer på skoleområdet vanskeliggjør nødvendig innkjøp. Skolene har et løpende behov for innkjøp av PC og tilhørende utstyr.
Andre nøkkeltall
Spesialundervisning
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Elever med spesialundervisning | 226 | 262 | 245 | 234 |
Elever med assistent | 157 | 181 | 176 | 183 |
Barn under opplæringspliktig alder | 28 | 35 | 31 | 22 |
Fosterhjemsplasserte | 15 | 12 | 15 | 14 |
Tøndergård skole | 12 | 11 | 11 | 18 |
Sum | 438 | 501 | 478 | 471 |
Undervisningstimer
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Minstetimetall | 130 493 | 123 814 | 121 210 | 120 389 |
Spesialundervisning * | 24 752 | 23 601 | 24 576 | 21 819 |
Norsk2/morsmål | 5 526 | 6 966 | 6 783 | 8 177 |
Sum | 160 771 | 154 381 | 149 569 | 150 385 |
Tøndergård skole | 5 852 | 7 038 | 7 038 | 8 698 |
Timetallsfordeling
Molde | Møre og Romsdal fylke | Hele landet | Minstetimetall * | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12/13 | 13/14 | 14/15 | 12/13 | 13/14 | 14/15 | 12/13 | 13/14 | 14/15 | ||
1. - 7. trinn | 5 160 | 5194 | 5170 | 5 178 | 5 194 | 5 212 | 5 222 | 5 286 | 5 243 | 5 120 |
8. - 10. trinn | 2 582 | 2586 | 2635 | 2 589 | 2 586 | 2 629 | 2 600 | 2 629 | 2 632 | 2 566 |
Sum timetall | 7 742 | 7 780 | 7 805 | 7 767 | 7 780 | 7 841 | 7 822 | 7 915 | 7 875 | 7 686 |
Timetallsfordeling viser antall årstimer elevene har rett til på hvert årstrinn. Timetallet er fastsatt som klokketimer. Minstetimetallet er gitt i brev fra Kunnskapsdepartementet. Kommunene kan fatte vedtak om at det skal gis undervisningstid ut over minstetimetallet, men de kan ikke fatte vedtak om mindre undervisningstid enn minstetimetallet.
Søylene viser andel elever på 1. - 4. trinn, som benytter seg av SFO. Ved Sekken oppvekstsenter er det 38,5 pst. som velger å benytte seg av tilbudet mens det ved Nordbyen skole er 92,7 pst. Prisen på SFO er den samme for alle skolene.
Om enheten
Skoleområdet i Molde kommune består av
- 7 barneskoler
- 2 ungdomsskoler
- 3 kombinerte barne- og ungdomsskoler
- Molde voksenopplæringssenter (beskrives under egen enhet)
I grunnskolen var det i 2014 ca. 233 pedagogårsverk. I tillegg var 18,2 årsverk knyttet til lederoppgaver. Videre hadde skolene 83,7 årsverk assistenter i skole (inkludert Tøndergård) og SFO.