Generelle nøkkeltall (KOSTRA)
Om KOSTRA
Alle kommuner er pålagt å føre regnskapet etter KOSTRA-standarden. KOSTRA (Kommune-Stat-Rapportering) er et nasjonalt informasjonssystem om kommunale virksomheter. Informasjon om kommunale tjenester og bruk av ressurser på ulike tjenesteområder registreres og sammenstilles for å gi relevant informasjon til beslutningstakere og andre, både nasjonalt og lokalt. Informasjonen skal tjene som grunnlag for analyse, planlegging og styring, samt gi grunnlag for å vurdere om nasjonale mål nås.
KOSTRA-tallene gir et grunnlag for å vurdere prioriteringer, dekningsgrader og produktivitet mellom kommuner over tid. Ulik prioritering, kvalitet på tjenestene, struktur og behov i befolkningen er faktorer som vil påvirke nøkkeltallene.Det er vanskelig å definere og skille ut konkret effekt av alle disse forholdene i tallene. Med bakgrunn i dette kalles nøkkeltallene i KOSTRA for indikatorer. I dette ligger det at nøkkeltallene kun indikerer ulikheter mellom kommuner, og dermed et grunnlag for videre analyse, men ingen fasit og entydig forklaring på forskjeller. Kvaliteten på tallene er også avhengig av kvaliteten på tjeneste- og økonomirapporteringen fra kommunene. Rapporteringen er omfattende og kompleks, så feil og ulike tolkninger kan forekomme.
KOSTRA-tallene for 2014 er foreløpige tall. Kommunene og Statistisk sentralbyrå (SSB) reviderer nå tallene og endelige tall for 2014 blir først publisert i juni. Erfaringsmessig vil de foreløpige tallene bli noe justert før endelige tall blir publisert. Dette kan skyldes manglende eller feil rapportering fra kommunene, samt at SSB ikke har kontrollert alle sine sammenstillinger.
I de påfølgende tabellene, og i alle KOSTRA-sammenstillinger under de enkelte enheter, ses det på utviklingen til Molde kommune over tid. Samtidig vises gjennomsnittlig utvikling i kommunegruppe 13 og for alle kommuner i landet utenom Oslo. Kommunegruppene deler kommuner inn etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser. Molde kommune er en del av kommunegruppe 13, definert som store byer utenom de fire største byene i landet. Kommunegruppe 13 har blitt utvidet med 4 kommuner til 49 kommuner med folketall over 20.000 innbyggere i 2014. For årene 2013 og bakover er ikke tallene for kommunegruppe 13 oppdatert etter ny inndeling. Det vil først skje ved publisering av endelige tall.
Å studere egne tall opp mot kommunegruppen, skal gi et bedre sammenligningsgrunnlag. Gjennomsnitt for landet utenom Oslo er det beste tallet for å vise tall for alle primærkommunene i Norge. Oslo er utelatt siden Oslo er både en kommune og en fylkeskommune.
Tallmaterialet er presentert på konsernnivå. Konserntall er tall for kommunen som juridisk enhet og inkluderer kommunale foretak, interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper. Ved å bruke konserntall, elimineres det vesentligste av forskjellene i tallene som skyldes ulik organisering av den kommunale tjenesteproduksjonen. Konserntall fanger godt opp kommunale foretak og interkommunale selskap. Utgiftene til interkommunale samarbeid har derimot vært vanskelig å fordele riktig i KOSTRA.
Dette kapitlet er videre inndelt i tre deler. Først vises utdrag fra behovsprofilen og netto driftsutgifter for utvalgte tjenesteområder. Dette for å sammenstille ulikheter i etterspørsel og ressursbruk. Deretter blir utvalgte finansielle nøkkeltall presentert. Til slutt er KOSTRA-tallene fra de ulike tjenesteområder også presentert i dette kapittelet for å gi en samlet oversikt over KOSTRA-tallene i årsrapporten. Disse tallene er også presentert under aktuell enhet.
Definisjoner KOSTRA-indikatorer
Netto driftsutgifter
Netto driftsutgifter viser kommunens driftsutgifter, inkludert avskrivinger, etter at driftsinntektene er trukket fra. Netto driftsutgifter må dekkes av kommunens frie inntekter. Netto driftsutgifter skal være en indikator på prioritering i KOSTRA. Derfor er avskrivinger for de ulike tjenesteområdene lagt til slik at indikatoren inkluderer kapitalslit. Netto driftsutgifter presenteres i pst. av samlede netto driftsutgifter og per innbygger i målgruppen for tjenestene. Per innbygger i målgruppen tar høyde for ulik demografi, mens netto driftsutgifter i pst. sier noe om de ulike tjenesteområdenes størrelse.
Korrigerte brutto driftsutgifter
Korrigerte brutto driftsutgifter viser brutto driftsutgifter til kommunens egen tjenesteproduksjon. Kjøp av tjenester fra andre er ikke med. Ved å se på korrigerte brutto driftsutgifter per bruker, innbygger eller produsert enhet vil indikatoren si noe om kommunens enhetskostnad eller produktivitet. Denne indikatoren kan dermed si noe om tjenesteproduksjonen er effektiv per bruker, men den fanger ikke opp ulikhet i brukerbehov eller kvalitet.
Behovsprofil og andel netto driftsutgifter
Utdrag fra behovsprofilen
I tabellen under presenteres kommunens behovsprofil fra KOSTRA. Tabellen er viktig når man studerer anvendelsen av midlene til de forskjellige tjenestene for å kunne si om forskjellen ligger i demografien. Tabellen viser at Molde kommune har færre barn i barnehage- og grunnskolealder, men flere i de to eldste aldersgruppene. Aldersdemografien tilsier at Molde kommune i utgangspunktet kan ha lavere utgifter til barnehage- og skolesektoren enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Videre er det grunn til å tro at Molde kommune vil ha høyere utgifter til helse- og omsorgstjenester enn landet og kommunegruppe 13.
På levekårsdata og sosiale forhold ligger Molde kommune lavere enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Dette indikerer at Molde kommune vil ha lavere utgifter innenfor aktuelle tjenesteområder enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet.
Ulikheter i behovsprofilen mellom kommuner er gjenstand for korrigering i inntektssystemet. Dette innebærer at Molde kommunes frie inntekter er lavere enn gjennomsnittskommunens frie inntekter.
Behovsprofil - nivå 2
Molde | Kommunegruppe 13 | Landet utenom Oslo | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2012 | 2013 | 2014 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Befolkningsdata per 31. desember | |||||||||
Folkemengden i alt | 25 936 | 26 048 | 26 392 | 1 770 020 | 1 792 313 | 1 900 841 | 4 427 309 | 4 474 593 | 4 518 126 |
Vekst folkemengde, i pst. | 1,8 | 0,4 | 1,3 | 1,5 | 1,3 | 6,1 * | 1,3 | 1,1 | 1,0 |
Andel kvinner, i pst. | 49,9 | 50,0 | 50,0 | 50,1 | 50,1 | 50,0 | 49,7 | 49,7 | 49,6 |
Andel menn, i pst. | 50,1 | 50,0 | 50,0 | 49,9 | 49,9 | 50,0 | 50,3 | 50,3 | 50,4 |
Andel 0 åringer, i pst. | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Andel 1 - 5 år, i pst. | 5,7 | 5,7 | 5,8 | 6,3 | 6,3 | 6,1 | 6,2 | 6,1 | 6,0 |
Andel 6 - 15 år, i pst. | 11,9 | 11,7 | 11,5 | 12,6 | 12,5 | 12,5 | 12,6 | 12,4 | 12,4 |
Andel 16 - 18 år, i pst. | 4,4 | 4,3 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 3,9 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Andel 19 - 24 år, i pst. | 8,0 | 8,2 | 8,3 | 7,9 | 7,8 | 7,8 | 8,0 | 7,9 | 7,9 |
Andel 25 - 66 år, i pst. | 54,6 | 54,3 | 54,2 | 54,7 | 54,6 | 54,5 | 54,4 | 54,2 | 54,2 |
Andel 67 - 79 år, i pst. | 9,3 | 9,9 | 10,2 | 9,0 | 9,5 | 9,8 | 9,3 | 9,7 | 10,1 |
Andel 80 år og over, i pst. | 5,0 | 4,8 | 4,8 | 4,3 | 4,2 | 4,2 | 4,5 | 4,4 | 4,4 |
Levekårsdata | |||||||||
Andel skilte og separerte 16 - 66 år, i pst. | 11,1 | 10,9 | 10,6 | 12,0 | 11,9 | 11,8 | 11,1 | 11,0 | 11,0 |
Andel enslige forsørgere med stønad fra folketrygden, i pst | 1,7 | 1,5 | - | 1,9 | 1,8 | - | 1,8 | 1,7 | - |
Andel uførepensjonister 16 - 66 år, i pst. | 7,6 | 7,6 | - | 8,9 | 8,7 | - | 9,4 | 9,3 | - |
Andel enslige innbyggere 80 år og over, i pst. | 63,1 | 64,4 | 63,2 | 64,1 | 63,8 | 63,3 | 65,2 | 64,8 | 64,4 |
Forventet levealder ved fødsel, kvinner | 83,9 | 83,9 | 83,9 | 82,9 | 82,9 | 82,8 | 82,9 | 82,9 | 82,9 |
Forventet levealder ved fødsel, menn | 79,0 | 79,0 | 79,0 | 78,4 | 78,4 | 78,4 | 78,4 | 78,4 | 78,4 |
Levendefødte per 1.000 innbyggere | 10,4 | 11,1 | 10,9 | 11,4 | 11,0 | 10,8 | 11,3 | 11,0 | 10,8 |
Døde per 1.000 innbyggere | 6,9 | 8,5 | 7,5 | 8,1 | 7,8 | 7,6 | 8,5 | 8,3 | 8,1 |
Innflytting per 1.000 innbyggere | 58,9 | 50,5 | 55,4 | 62,2 | 61,6 | 61,1 | 59,5 | 59,2 | 58,1 |
Utflytting per 1.000 innbyggere | 45,2 | 48,7 | 45,7 | 51,1 | 52,6 | 52,3 | 50,0 | 51,4 | 51,3 |
Andel innvandrerbefolkning, i pst. | 9,7 | 10,2 | 11,1 | 13,8 | 14,6 | 15,2 | 11,8 | 12,6 | 13,2 |
Bosettingsstruktur | |||||||||
Andel av befolkningen som bor i tettsteder, i pst. | 87,4 | 86,4 | 85,2 | 87,8 | 88,7 | 87,2 | 75,7 | 76,7 | 76,0 |
Gjennomsnittlig reisetid til kommunesenteret i minutter | 6,9 | 6,9 | 6,8 | 6,4 | 6,3 | 6,4 | 7,4 | 7,3 | 7,3 |
Arbeidsmarked | |||||||||
Andel arbeidsledige 15 - 29 år, i pst. | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 2,3 | 2,5 | 2,4 | 2,1 | 2,3 | 2,2 |
Innpendling ** | 5 396 | 5 556 | - | - | - | - | - | - | - |
Utpendling ** | 2 043 | 2 090 | - | - | - | - | - | - | - |
** Tall for innpendling og utpendling for 2014 er ikke tilgjengelig på dette tidspunkt.
Netto driftsutgifter utvalgte tjenesteområder
Netto driftsutgifter er et mål på prioritering i KOSTRA. I netto driftsutgifter inngår kommunens utgifter fratrukket egne inntekter som særtilskudd og brukerbetalinger. Det vil tilnærmet bety hvor stor del av kommunens frie inntekter som går med til de ulike tjenesteområdene. I tabellen under er den relative andelen til utvalgte tjenesteområder presentert.
Netto driftsutgifter for utvalgte tjenesteområder i pst., konsern
Molde | Kommunegruppe 13 | Landet utenom Oslo | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2012 | 2013 | 2014 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Administrasjon og styring | 8,2 | 6,7 | 6,0 | 7,3 | 7,1 | 7,3 | 8,4 | 8,1 | 8,2 |
Barnehage | 14,5 | 14,6 | 14,5 | 15,8 | 15,6 | 16,1 | 14,6 | 14,4 | 14,9 |
Grunnskoleopplæring | 23,6 | 22,4 | 20,7 | 25,0 | 24,4 | 24,4 | 25,2 | 24,5 | 24,4 |
Helse og omsorg | 44,2 | 43,0 | 43,4 | 37,1 | 36,4 | 37,1 | 38,0 | 37,0 | 38,1 |
Sosialtjenesten | 6,5 | 6,9 | 6,7 | 5,6 | 5,8 | 5,8 | 4,8 | 4,9 | 5,1 |
Barnevern | 2,1 | 2,1 | 3,7 | 3,2 | 3,2 | 3,4 | 3,2 | 3,2 | 3,4 |
Kultur | 4,5 | 4,1 | 3,8 | 3,9 | 3,8 | 3,9 | 3,8 | 3,7 | 3,8 |
Brann | 2,0 | 1,9 | 1,7 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,5 |
Den relative andelen sier noe om de ulike tjenesteområdenes størrelse. Tallene vil være påvirket av lokal prioritering, demografi og behov etter kommunale tjenester og til en viss grad ulikheter i inntektsnivå. Tallene bør derfor vurderes i lys av behovsprofilen.
Sammenlignet med kommunegruppe 13 viste behovsprofilen at det er rimelig at Molde kommune har en lavere andel netto driftsutgifter til skole og barnehage, samt større andel til helse- og omsorgstjenester. Dette viser også tabellen over, men det er vanskelig å si hvor mye av forskjellene som skyldes ulikt behov, og hvor mye som skyldes andre forhold som struktur, kvalitet og effektivitet i tjenesteproduksjonen innenfor de respektive tjenesteområdene.
Tabellen viser også at Molde kommune benytter en lavere andel av sine netto driftsutgifter til administrasjon og styring. I forhold til landsgjennomsnittet er dette naturlig med tanke på at Molde kommune er en relativt stor kommune i nasjonal sammenheng og dermed har stordriftsfordeler. Innenfor kommunegruppe 13 er Molde kommune en relativt liten kommune. Dette indikerer at Molde kommune har prioritert administrasjon og styring lavere enn kommunegruppe 13.
Tabellen indikerer videre at Molde kommune har relativt store utgifter til sosialtjenester sammenlignet med kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Sett i lys av behovsprofilen skal Molde kommune ha lavere utgifter til dette området. En viktig forklaring til at tallene avviker i forhold til behovsprofilen er flyktningetjenesten. Det er ikke alle kommuner som har denne tjenesten, og kommunen mottar tilhørende inntekter som det ikke er korrigert for i denne indikatoren. Det gjøres også oppmerksom på at definisjonen av sosialtjenesten i KOSTRA også inneholder tjenester levert av ressurstjenesten og barnevernstjenesten i tillegg til sosialtjenesten NAV Molde.
Barnevern har hatt relativt lave netto driftsutgifter i Molde kommune sammenlignet med kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet frem til 2014. I 2014 har netto driftsutgifter til barnevern økt relativt mye i Molde kommune. Dette skyldes merforbruk i 2014, samt avgjørelse i tvistesaken med Bufetat.
For å korrigere for demografi, finnes indikatorer for netto driftsutgifter per innbygger i målgruppene til de ulike tjenesteområdene. Disse tallene er presentert i det påfølgende samt under respektive tjenesteområder eller enheter.
KOSTRA - finansielle nøkkeltall
42 641 | 45 686 | 47 415 | 48 554 | |
40 692 | 43 664 | 45 373 | 46 496 | |
39 937 | 42 977 | 44 526 | 45 235 |
Frie inntekter består av rammetilskudd og skatteinntekter og er hovedfinansieringen av kommunesektoren. Gjennom inntektssystemet fordeles inntektene mellom kommunene slik at alle kommunene skal ha økonomisk handlingsrom til å tilby sine innbyggere et likeverdig tjenestetilbud. Ulikt behov etter kommunale tjenester blir korrigert i rammetilskuddet via utgiftsutjevningen. Videre inngår det diverse distriktspolitiske tilskudd i rammetilskuddet.
Nivået på skatteinntektene blir delvis utjevnet gjennom inntektsutjevningen. Videre inngår kommunal eiendomsskatt i indikatoren. Nivået på de frie inntekter er derfor avhengig av det totale utgiftsbehovet, distriktspolitiske tilskudd og skatteinntektene inkludert eiendomsskatt.
I forhold til kommunegruppe 13 har Molde kommune lavere skatteinntekter og lavere beregnet utgiftsbehov. Landet utenom Oslo har i gjennomsnitt lavere skatteinntekter enn Molde kommune. Men større rammetilskudd, gjennom høyere beregnet utgiftsbehov og distriktspolitiske tilskudd, gjør at de frie inntektene er større enn i Molde kommune.
De frie inntektene økte betydelig i 2012. Det skyldes innføring av samhandlingsreformen og god skatteinngang. I 2013 var det skatteinntektene som økte mest, spesielt for Molde kommune. I 2014 opplevde kommunene en stor skattesvikt, som bidro til en spesielt svak vekst i frie inntekter per innbygger. For Molde kommune var faktisk skatteinntektene per innbygger lavere i 2014 enn i 2013.
Diagrammet viser at Molde kommune har hatt en lavere vekst i de frie inntektene enn kommunegruppe 13 og gjennomsnittet for landet i perioden 2011 - 2014. En viktig årsak til dette er at beregnet utgiftsbehov for Molde kommune er redusert i perioden i forhold til gjennomsnittskommunen.
2,2 | 2,5 | 2,1 | 0,8 | |
2,1 | 2,7 | 2,5 | 1,0 | |
3,0 | 3,1 | 2,2 | -1,3 |
Brutto driftsresultat viser hvor mye av kommunens brutto driftsinntekter som er igjen etter at utgiftene til tjenesteproduksjonen er dekt. Det sier derfor noe om nivået på tjenesteproduksjonen i forhold til kommunens brutto driftsinntekter.
Brutto driftsresultat må være stort nok til å dekke netto finansutgifter og eventuelt til å dekke tidligere års merforbruk eller bygge opp nødvendig økonomisk buffer. Hvilket nivå brutto driftsresultat bør være på, er derfor avhengig av nivået på lånegjeld og tidligere års resultat og disposisjonsfond. Molde kommune har høyere netto finansutgifter og lavere økonomisk buffer enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Det betyr at Molde kommune bør ha et høyere brutto driftsresultat enn sammenligningsgruppene.
Utviklingen i brutto driftsresultat for Molde kommune har vært svært negativ siste to år. I 2014 har Molde kommune sågar et negativt brutto driftsresultat, noe som innebærer at tjenesteproduksjonen, inkludert avskrivninger, er større enn brutto driftsinntekter. Resultatet i 2014 kan ikke direkte sammenlignes med de tre foregående år, da kompensasjon for merverdiavgift på investeringer ble inntektsført i driftsregnskapet frem til og med 2013. Det vil si at denne kompensasjonen har vært med på å blåse opp brutto driftsresultat tidligere sammenlignet med 2014. Dersom denne kompensasjonen også i 2014 skulle ha vært inntektsført i driftsregnskapet, ville brutto driftsresultat i Molde kommune vært -0,3 pst., en bedring på 1,0 pst.
Diagrammet viser at kommunegruppe 13 og landet utenom Oslo har samme utvikling i perioden, men at fallet i brutto driftsresultat de siste to år har vært lavere enn i Molde kommune. Nedgangen i 2014 for sammenligningsgruppene skyldes alene endringen i føring av kompensasjon for investeringsmoms.
4,2 | 3,8 | 3,6 | 3,7 | |
4,5 | 4,0 | 4,1 | 4,1 | |
7,9 | 7,3 | 7,1 | 5,5 |
Indikatoren viser netto finansutgifter i pst. av brutto driftsinntekter. Indikatoren viser hvor stor andel av driftsinntektene som er bundet opp til å dekke netto finansutgifter. Den største posten her er rente- og avdragsutgifter. Disse vil avhenge av valgt finansieringsstrategi, for eksempel andelen fremmedkapital og nedbetalingstid. Ekstraordinære avdrag og nedbetaling av lån vil ikke fremkomme siden dette føres i investeringsregnskapet, og her tas bare hensyn til transaksjoner i driftsregnskapet.
Indikatoren viser at Molde kommune har en relativt stor andel av driftsinntektene bundet opp til tilbakebetaling av lån sammenlignet med andre kommuner. Dette skyldes at Molde kommune har en mye større lånegjeld enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Molde kommune må derfor benytte en større andel av sine årlige inntekter til å dekke renter og avdrag. Molde kommune hadde en betydelig nedgang i 2014. Dette skyldes i hovedsak det lave rentenivået i 2014 og et større utbytte fra Istad AS. Utviklingen over tid vil være avhengig av rentenivå, nye låneopptak, eieruttak og verdiendring finansielle omløpsmidler.
2,1 | 2,9 | 2,7 | 1,3 | |
1,8 | 3,0 | 2,7 | 1,2 | |
- | 0,8 | - | -1,8 |
Indikatoren viser netto driftsresultat i pst. av driftsinntektene på konsernnivå. For Molde kommune alene ble netto driftsresultat -2,2 pst. i 2014. Molde kommune som konsern fikk et netto driftsresultat på -1,8 pst. i 2014. Resultatet er svekket med 1,8 pst. fra 2013. Endring i føring av merverdikompensasjon fra investeringer fra 2014 påvirker også netto driftsresultat med -1,0 pst. for Molde kommune. Det vil si at netto driftsresultat har svekket seg reelt sett med 0,8 pst. fra 2013 til 2014.
Netto driftsresultat forteller hva kommunen sitter igjen med etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. Netto driftsresultat kan enten benyttes til å finansiere investeringer eller avsettes til disposisjonsfond. Netto driftsresultat er den indikatoren som gir det beste målet på økonomisk balanse i kommunene. Det tekniske beregningsutvalget for kommunal og fylkeskommunal økonomi har sagt at en sunn og bærekraftig kommuneøkonomi forutsetter et positivt netto driftsresultat i størrelsesorden 1,75 pst. av totale driftsinntekter over tid. Tallet er nedjustert med 1,25 pst. i 2014 grunnet at merverdikompensasjon fra investeringer i sin helhet skal føres i investeringsregnskapet.
Målet om 1,75 pst. i netto driftsresultat er et samlet anslag for alle primærkommunene. En kommune med høy gjeld, og dermed store avdragsutgifter, vil kunne ha et noe lavere tall og fremdeles ha en bærekraftig økonomi. Et negativt netto driftsresultat betyr at kommunen tærer på kapital for å dekke driftsutgiftene. I en slik situasjon vil kommunen mangle økonomisk handlefrihet.
Selv om Molde kommune kan være bærekraftig med et lavere netto driftsresultat, har resultatene de siste fire årene samlet vært svake. Spesielt netto driftsresultat i 2014 er svakt og resultatet er ikke bærekraftig. Det betyr at Molde kommune er nødt til å bedre sine netto driftsresultat betydelig i kommende år.
Molde kommune har hatt dårligere resultat enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet i hele perioden. Netto driftsresultatet for sammenligningsgruppene har også svekket seg i 2014, men dette skyldes endringen i føring av merverdikompensasjon. Dette betyr at kommunene i sammenligningsgruppene har håndtert den nasjonale skattesvikten.
74,0 | 68,7 | 76,0 | 78,9 | |
78,4 | 75,8 | 80,4 | 84,6 | |
116,6 | 117,2 | 123,0 | 120,9 |
Netto lånegjeld i pst. av brutto driftsinntekter viser gjeldsgraden til kommunene i forhold til egne driftsinntekter. Indikatoren viser at Molde kommune har betydelig større lånegjeld enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Indikatoren er ikke korrigert for lånegjeld knyttet til selvkostområder som skal være selvfinansierende, eller lånegjeld som er knyttet opp til statlige rente- eller avdragsrefusjoner. Like fullt viser indikatoren at Molde kommune må benytte en større andel av sine brutto driftsinntekter i årene som kommer til å dekke renter og avdrag enn sammenligningsgruppene. Høy lånegjeld gjør kommunen mer følsom for renterisiko gitt andel lånegjeld med flytende rente.
Denne indikatoren må også ses i lys av kommende års investeringsbehov. I ulik grad har kommuner fornyet sin bygningsmasse de siste årene. Det er til dels stor forskjell i standard på kommunale bygg og dermed behov for store renoveringer eller nybygg i årene som kommer. Gjeldsgraden har blitt redusert i Molde kommune i 2014. I sammenligningsgruppene har den økt mest i kommunegruppe 13. Dersom denne utviklingen fortsetter, kan det tyde på at behovet for nye, store investeringer er større i sammenligningsgruppene enn i Molde kommune, og at forskjellen vil avta fremover.