Kvam skole

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 0,0 % -3,2 % 0,5 % -4,8 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 5,9 % 4,0 % 7,5 % 7,2 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 5,0 - 5,0
Tjenesteleverandør
- Elevundersøkelse 4,5 4,7 4,7 5,1 5,1

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 15 055 14 370 -685
2013 13 818 13 883 65
2012 13 403 12 991 -412
2011 13 137 13 135 -2

​Økonomi

Enheten hadde et merforbruk på kr. 684.706,-.

Merforbruket skyldes hovedsakelig svært krevende elevsaker, hvor behovet for ressurser ble langt større enn det som lå i skolens tildelte ramme, både for skoleåret 2013/2014 og 2014/2015. Merutgiftene knyttet seg både til assistanse i skolen og i SFO. Andre forhold som bidro til merforbruket var merutgifter til leirskole, høyere utgifter i forbindelse med sykefravær i SFO enn forutsatt og en litt høyere lærerressurs enn tildelt ramme tilsa.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Sykefraværet totalt sett var på 7,2 pst. Kvam skole har i flere år hatt lavt korttidsfravær; de ansatte trives på jobb og strekker seg langt for å gjøre jobben sin. Langtidsfraværet utgjør 5,7 pst.


Medarbeidertilfredshet:

Enheten hadde samme resultat totalt som i 2012, noe skolen er svært stolt av. Kvam skole har forsøkt å prioritere «må-oppgaver», da det kom frem i tidligere medarbeiderundersøkelsen at de ansatte opplevde å ha for lite tid til å utføre stadig flere oppgaver. Enheten fokuserer på de oppgaver som blir utført og det å bygge en kultur rundt det. Det er derfor ekstra kjekt å se resultater på 4,7 rundt organisering av arbeidet, mot 4,5 i 2012. Skolen er særlig stolte av resultatet 5,6 vedrørende tema mobbing, diskriminering og varsling. Målet er å holde et resultat på 5,0 i årene som kommer.


Tjenesteleverandør


Skolen gjennomførte elevundersøkelsen for 6. og 7. trinn høsten 2014. Det var svært gode resultat. Noen områder å trekke frem er trivsel (5,6), mobbing (5,7) og medvirkning (4,8). Enheten har også gode resultat på læringstrykk hjemme og på skolen samt vurdering og læring. Elevene opplever god læring i arbeidet med lesing av tekster og forståelse (fra 5,4 til 5,8). Medvirkning på arbeidsmåter kan bli bedre (3,6), samt arbeidsro (4,5).


Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning