Sosialtjenesten NAV Molde

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -11,0 % -3,7 % -9,5 % -15,9 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 5,6 % 9,8 % 6,1 % 9,5 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,3 - 4,7

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 86 978 75 045 -11 933
2013 72 692 66 395 -6 297
2012 61 860 59 637 -2 223
2011 57 415 51 723 -5 692

​Økonomi

NAV Molde hadde et merforbruk på kr. 11.933.161,-.

Merforbruket fordelte seg med 5,2 mill. kroner på NAV sosialtjenesten og 6,7 mill. kroner på flyktningetjenesten.

Merforbruket på NAV sosialtjenesten er redusert med drøye 1,0 mill. kroner fra 2013. Sammenlignet med 2013 skyldes dette mindreforbruk på kvalifiseringsprogrammet i 2014. Få brukere ble søkt inn i KVP-tiltaket i 2014. Dette skyldtes flere nytilsatte og at enheten dermed ikke hadde tilstrekkelig kompetanse til å benytte tiltaket fullt ut i 2014.




Sosialtjenesten har prioritert ressurser mot langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp de siste årene. Resultatet er at antallet langtidsmottakere av sosialhjelp har blitt redusert. Dette har isolert sett bidratt positivt på kommunens utgifter til sosialhjelp. Videre har det vært en vekst i antall unge sosialhjelpsmottakere og flyktninger etter endt integreringsperiode. Dette er en nasjonal trend, som også Molde kommune opplever. Sosialtjenesten etablerte i oktober et eget tiltak rettet mot unge sosialhjelpsmottakere, med mål om å få flest mulig ut i aktivitet. Utgiftene til sosialhjelp har vært stabile de siste årene. Nasjonalt er trenden at utgiftene har økt betydelig. Dette indikerer at enhetens prioritering har hindret vekst i kommunens utgifter til sosialhjelp. Samtidig har satsingen ført til at budsjettert ramme til sosialhjelp er redusert, med tilhørende merforbruk.

Flyktningetjenestens merforbruk skyldes i all hovedsak to forhold. For det første ble refusjon fra Bufetat redusert i 2014. Dette var knyttet til enslig, mindreårige flyktninger. Flyktningetjenesten skulle effektivisere sitt tilbud til denne gruppen for å håndtere reduksjonen i refusjonene. Lønnsutgiftene hos flyktningetjenesten har gått noe ned i 2014, men ikke nok med tanke på redusert refusjon. Videre er det et merforbruk på 2,6 mill. kroner på introduksjonsstønad til flyktninger. Dette skyldes både tidlig bosetting av årlig kvote, samt noe til økt mottak i samband med avvikling av asylmottaket. Økt mottak gav også merforbruk til kjøp av inventar og utstyr til etablering av nye flyktninger på 0,7 mill. kroner. Det økte antallet og tidlige mottaket av kvoten for 2014, førte også til merforbruk til pliktig opplæring. Flyktningetjenesten er finansiert gjennom integreringstilskuddet. Deler av integreringstilskuddet var med på å finansiere tjenesteproduksjon i andre kommunale enheter. Utover ramme og merforbruk hos flyktningetjenesten, bidro integreringstilskuddet med rundt 13,7 mill. kroner i 2014. Mottak av flyktninger fra asylmottaket på slutten av året, bidro til det relativt store beløpet.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

NAV Molde sosial har et sykefravær på 9,5 pst i gjennomsnitt for året. Sammenlignet med den statlige delen av NAV Molde er dette høyt (7,7 pst).


Medarbeidertilfredshet:

Totalt skårer enheten 4,7 og er derfor innenfor målsettingen til kommunen på 4,5. NAV Molde ligger stort sett rundt 5,0 på alle indikatorer, men har lav skår på punktet som omhandler de fysiske arbeidsforholdene (3,5) og på punktet som omhandler den overordnede administrative ledelsen i kommunen (3,8).

De fysiske arbeidsforholdene er utbedret, og kontrollmålinger på luftkvaliteten er innenfor kravene.


Tjenesteleverandør

Det er ikke gjennomført brukerundersøkelse i 2014.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Den største utfordringen er de økonomiske rammene målt mot samfunnsutviklingen som nasjonalt og lokalt viser en økning i antall sosialhjelpsmottakere, spesielt blant unge og innvandrere. Å redusere tjenestetilbudet er selvsagt en konsekvens, men når det gjelder ytelser er disse lovpålagte.

Å ha tilgang til riktige boliger er en stor utfordring, samt at det er høy husleie på boligene. Enhetens behov er tidligere skissert i antall, type og størrelse. Behovet for midlertidige boliger, og akuttboliger, er fortsatt stort. Fortsatt må enheten leie campinghytter med den utgiften det medfører for sosialbudsjettet.

Kostnaden ved å bo i en kommunal bolig er fortsatt en utfordring økonomisk. En enslig lønnsmottaker/stønadsmottaker har problemer med å klare sine bokostnader, og må ofte søke om supplerende sosialhjelp. Tilgang på rimelige boalternativer er derfor ønskelig. Spesielt er det behov for små boenheter som ettroms leiligheter og hybler.

Behovet for egnede boliger for en gruppe krevende brukere er økende (forsterkede boliger). Videre har et Lean-prosjektet sett på områder for å styrke samarbeid og rutiner internt i kommunen. Målsettingen her er å gi tilfredsstillende tjenester til brukerne, samt å finne rimeligere løsninger.

KOSTRA

1 018 1 093 1 117 1 171
942 1 008 1 052 1 093
2 227 2 612 3 013 3 228
Netto driftsutgifter råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid per innbygger 20 - 66 år, konsern

For Molde kommune omhandler denne indikatoren hovedsakelig sosialtjenesten Nav Molde inkludert flyktningetjenesten, samt ressurstjenesten. Som diagrammet viser, har kommunen i hele perioden høyere utgifter per innbygger 20 - 66 år enn de kommunen sammenligner seg med. For Molde kommune økte netto driftsutgifter per innbygger i målgruppen med kr. 1.001,- i perioden. Betydelig mer enn økningen i kommunegruppe 13 og landet utenom Oslo i samme periode.

Økningen i indikatoren for Molde kommunes del kan alene tilskrives flyktningetjenesten. Flyktningetjenesten har vært i vekst i hele perioden. I kommunegruppe 13 var det i 2013 kun én kommune som tok imot flere flyktninger enn Molde kommune i forhold til innbyggertallet. I 2014 mottok Molde kommune et særskilt stort antall flyktninger i samband med avvikling av asylmottaket. Flyktningetjenestens andel av netto driftsutgifter i denne indikatoren har økt fra 30,0 pst. i 2011 til 58,6 pst. i 2014. Økningen hos flyktningetjenesten er finansiert gjennom integreringstilskuddet som ikke er hensyntatt i denne indikatoren, da tilskuddet ikke er øremerket tjenesten.

Det er grunn til å tro at andre kommuner fører en mindre del av utgiftene til mottak av flyktninger på denne indikatoren. Derfor har Molde kommune i 2015 hatt en gjennomgang av KOSTRA-funksjoner for flyktningetjenesten slik at denne indikatoren skal bli mer sammenlignbar med andre kommuner i årene som kommer.

Netto driftsutgifter til de andre enhetene i Molde kommune som er en del av denne indikatoren, har blitt noe redusert i perioden. Like fullt er det slik at netto driftsutgifter i disse enhetene fremdeles er klart høyere enn i sammenligningsgruppene.

1 247 1 245 1 435 1 557
1 452 1 471 1 687 1 793
1 100 945 938 1 008
Netto driftsutgifter økonomisk sosialhjelp per innbygger 20 - 66 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter til sosialhjelp per innbygger i hovedmålgruppen. Indikatoren viser at Molde kommune i hele perioden har hatt relativt lave utgifter til sosialhjelp sammenlignet med landet utenom Oslo og kommunegruppe 13. Dette er i tråd med hvordan Molde kommune kommer ut på målinger rundt sosiale utfordringer, noe som også gir utslag i inntektssystemet.

Indikatoren viser også at Molde kommune har hatt en positiv utvikling i perioden, mens sammenligningsgruppene har hatt en negativt utvikling. Den nasjonale trenden, med vekst i sosialhjelpsutbetalingene, ser ut til å komme til syne i sammenligningsgruppene. I 2014 har også Molde kommune en økning i indikatoren, men fremdeles lavere enn i 2011.

Utvalgte nøkkeltall, konsern

Utvalgte nøkkeltall, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet utenom Oslo
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Prioritering
Netto driftsutgifter sosialtjenesten per innbygger 20 - 66 år, konsern 4 064 4 555 4 673 2 944 3 242 3 349 2 711 2 978 3 119
Andel netto driftsutgifter til råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid, i pst. 64,3 66,1 69,1 34,2 32,5 32,6 40,3 37,5 37,5
Andel netto driftsutgifter til økonomisk sosialhjelp, i pst. 23,3 20,6 21,6 50,0 52,0 53,5 45,9 48,2 49,9
Andel netto driftsutgifter til personer med rusproblemer, i pst. 12,4 13,3 9,4 15,8 15,5 13,9 13,8 14,3 12,6
Dekningsgrad
Sosialhjelpsmottakere 559 543 582 - - - - - -
Andelen sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggere, i pst. 2,2 2,1 2,2 - - - 2,3 2,5 2,5
Utdypende tjenesteindikatorer
Gjennomsnittlig stønadslengde mottakere 18 - 24 år, måneder 4,2 4,1 4,4 - - - - - -
Gjennomsnittlig stønadslengde mottakere 25 - 66 år, måneder 5,4 5,3 4,6 - - - - - -
Sosialhjelpsmottakere med stønad i 6 måneder eller mer 213 192 190 - - - - - -

Om enheten

NAV Molde ble etablert som egen enhet i mai 2009. Flyktningetjenesten ble ved utgangen av året etablert som egen enhet. Tjenester etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og Husbankens tilskuddsordninger, som bostøtte og startlån, er en del av NAV Molde. Videre er det besluttet at bostøtteordningen skal flyttes ut fra NAV Molde, men dette er ennå ikke effektuert.

Fortsatt er arbeid og aktivitet hovedsatsingsområdet i NAV. Det å gi mennesker mulighet til å være i inntektsgivende arbeid og kunne forsørge seg selv og sin familie, er med på å bekjempe sosiale forskjeller og er helsefremmende.

NAV Molde har nå etablert et eget ungdomsteam. Her er det satt inn ekstra ressurser for å møte en stadig økende gruppe unge med utfordringer, både i skole og arbeid. Her er kvalifiseringsprogrammet et viktig virkemiddel for å møte disse utfordringene, samt at det blir etablert gode samarbeidsarenaer med kommunen og det lokale næringsliv.