Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 1 269 624 | 1 282 351 | 12 727 |
2014 | 1 315 969 | 1 281 262 | -34 707 |
2013 | 1 214 792 | 1 201 540 | -13 252 |
2012 | 1 151 390 | 1 145 561 | -5 827 |
Økonomi
Molde kommunes regnskap for 2015, viser et udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. Dette er 51,0 mill. kroner bedre enn prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa, men i den var det bare verbalt formulert et håp om at pensjonskostnaden kunne bli noe lavere enn budsjettert. Netto driftsresultat viser et overskudd på 58,1 mill. kroner mot et budsjettert overskudd på 17,5 mill. kroner i revidert budsjett eller en forbedring på hele 40,6 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forverring i forhold til revidert budsjett på 3,5 mill. kroner. Dette gir et netto udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. I tillegg er det avsatt 3,1 mill. kroner til disposisjonsfond som budsjettert. Forbedringen i netto driftsresultat fra 2014 til 2015 er på hele 97,6 mill. kroner.
Det regnskapsmessige mindreforbruket på 37,1 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes i hovedsak reduserte pensjonskostnader på 19,0 mill. kroner. Samtidig ble mindreforbruket i avdelinger og enheter i året på 12,7 mill. kroner. De største positive avvikene er barnehageområdet og flyktningtjenesten med henholdsvis 5,0 mill. kroner og 7,5 mill. kroner. Innenfor helse og omsorg, barnevern og sosialtjenesten ble det et kontrollert merforbruk på henholdsvis 4,0 mill. kroner, 4,2 mill. kroner og 1,2 mill. kroner. Det finansielle området bidrar også med en merinntekt på 5,4 mill. kroner etter en svikt i den eksterne finansforvaltningen på 5,8 mill. kroner. Økningen i skatteinntektene på 3,6 mill. kroner medførte redusert trekk i rammetilskuddet (inntektsutjevningen) på 3,1 mill. kroner. Lønnspotten stod til rest med en ubenyttet sum på 3,2 mill. kroner. Et svært lavt gjennomsnittlig rentenivå gjennom året kombinert med vesentlig bedre likviditet enn budsjettert medførte anslagsvis 1,6 mill. kroner i reduserte netto renteutgifter. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det positive avviket på finans blir, sammen med redusert pensjonskostnad, på hele 24,3 mill. kroner.
Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av driftsinntektene. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av driftsinntektene 3,1 pst. i 2015 (-2,2 pst. i 2014 og -0,3 pst. i 2013).
Sykefravær i pst.
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Molde kommune har jobbet målrettet med å redusere sykefraværet. Gjennom prosjektet «Sammen om en bedre kommune» har politikerne, tillitsvalgte og administrasjonen arbeidet strategisk og godt. I 2015 var sykefraværet på konsernnivå på 8,6 pst. Satsing på god lederkompetanse, e-læring innen personalhåndtering, jevnere arbeidsbelastning i arbeidsfellesskapet og tydeligere forventninger på hvilken helse som kreves i de forskjellige jobbene har gitt gode resultater. Digitalisering, Lean og strategisk kompetanseutvikling har hatt fokus i 2015. Dette har ved oppstart gitt en ekstra belastning på noen arbeidsområder. Det forventes at resultatet av dette arbeidet vil gi enda lavere sykefravær i årene som kommer.
Molde kommune hadde på siste nasjonale måling (4. kvartal 2014 - 3. kvartal 2015, kilde PAI/KS) lavere sykefravær enn kommunegruppe 13. Det er bra at målet i kommuneplanen er nådd, men måltall på sykefravær på maks 6,0 pst. fravær er realistisk og det arbeides systematisk for å nå dette.
Medarbeidertilfredshet:
Det var ingen måling i 2015. Neste måling er i 2016.
Tjenesteleverandør
Kommunens rolle som tjenesteleverandør er av stor betydning for mange innbyggere hver dag hele året. Derfor er det viktig at tjenestene er så bra som mulig ut i fra de ressurser kommunen har til rådighet. Tilbakemelding fra brukere av tjenester blir formidlet muntlig, og via meldinger på kommunens hjemmeside. I gitte perioder skjer det også i form av kommunens egne registreringer og målinger, og det gjennomføres brukerundersøkelser innen utvalgte tjenester. Mange enheter har formalisert samarbeid med brukerne i form av brukerutvalg, samarbeidsutvalg, FAU etc. I utvalgene drøfter brukere/pårørende og ansatte i fellesskap hva som kan forbedres, og bestemmer hvordan forbedringene skal gjennomføres. Tilbakemeldingene som kommer inn er av uvurderlig verdi for å kunne justere tjenestene til det bedre.
Enhetenes målekort viser resultat på det som er registrert/målt i 2015. Brukerundersøkelsene er i hovedmålekortet skalert på en skala fra 1,0 til 6,0 der 6,0 er beste skår. De fleste brukerundersøkelsene skårer på målsettingen 4,5 eller litt bedre. Noen få ligger like under målsettingen. På de andre indikatorene blir de fleste mål innfridd (grønt), eller er i kategorien «godt nok» (gult). Det jobbes med å få bort uønsket deltid i tiltak funksjonshemmede, og andelen er redusert fra 2014 til 2015. At det er lang venteliste i kulturskolen, kan være både positivt og negativt; negativt fordi det er så mange som ikke får plass, og positivt fordi det er stor interesse for tilbudet. Det kan bety at kulturskolen har godt omdømme, og arbeidsplassene sikres når det er stor pågang av elever.
Samfunnsutvikler
Det har vært kapasitetsvekst på barnehageplasser i 2013 og 2014, men i 2015 har det ikke kommet til nye. Likevel har alle barn med lovfestet rett til plass et tilbud, og i tillegg har ca. 115 barn uten rett fått barnehageplass. Kommunen gir dermed et tilbud godt over minimumsstandard. Framskriving av folketall bidrar til å kunne beregne behovet for kapasitetsendringer, og i 2016 må det vurderes om det årlige måltallet på 40 bør justeres ned slik at kommunen sikrer barnehagetilbud i tråd med behovet.
Ved årsskiftet var det ca. 30 barn uten rett til plass på venteliste. Kommunen har arealkapasitet til å tilby flere barn plass, men ikke økonomisk handlingsrom til ytterligere økning.
Det har også vært synliggjort resultat på flere andre indikatorer i 1. og 2. tertialrapportering i 2015. Analysearbeid og drøftinger har pågått for å finne frem til hvilket målnivå de nye indikatorene skal ha. Andre indikatorer som kan gi nyttig styringsinformasjon har vært vurdert. Jakten på nyttige indikatorer, samt målinger og evaluering fra brukerne, er en kontinuerlig oppgave for å påse at kommunen har en best mulig og effektiv drift.
Brann- og redningstjenesten gjennomfører årlige tilsyn med særskilte brannobjekter i samarbeidskommuner. Resultatet for 2015 ble 96,3 pst. I 2015 ble det utført tilsyn i 287 av totalt 298 særskilte brannobjekter.